پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

شرايط و نحوه واردات ماشين آلات معدني به مناطق آزاد

بر اساس بخشنامه صادره از سوی معاونت امور معادن و صنایع معدنی در خصوص واردات ماشین آلات بخش معدن براساس مواد ۱۰۹ و ۱۱۰ آئین نامه اجرایی قانون معادن برای بهره برداران و پیمانکاران معادن در ۳۱ استان و جنوب استان کرمان، مناطق آزاد چابهار، قشم، ارس و ماکو به شرح ذیل ابلاغ شد.

موضوع : ضوابط و شرایط ورود ماشین آلات بخش معدن برای بهره برداران و پیمانکاران معادن

۱- معرفی دارندگان پروانه بهره برداری و پیمانکاران معادن با توجه به میزان استخراج واقعی (تولید سالیانه) و تطابق نوع دستگاه مورد درخواست بانوع ماده معدنی مورد استخراج (طبق طرح بهره برداری) و نوع عملیات معدنی باشد. معدن در زمان درخواست ورود ماشین آلات باید فعال و دارای حداقل یکسال عملکرد باشد، همچنین مدت اعتبار باقی مانده پروانه بهره برداری معدن نیز حداقل یک سال بوده و از ذخیره مکفی قابل تمدید در دوره آتی برخوردار باشد.  (معرفی در چارچوب جدول پیوست باشد)

تبصره ۱: ارسال عملکرد معادن توسط سازمان صمت استان ها به معاونت امور معادن و صنایع معدنی به منظور بررسی در این معاونت باید براساس فرم پیوست انجام گردد. مسئولیت صحت اطلاعات فرم بعهده سازمان صمت استان می باشد و سازمان ملزم به تایید و امضاء فرم مربوطه خواهد بود.

تبصره ۲: معرفی جهت ورود ماشین آلات در خصوص معادن مسبوق به سابقه و فعال صرفا در صورتی است که ماشین آلات موجود به تشخیص آن سازمان مستهلک گردیده با ماشین آلات موجود پاسخگوی تولید در معادن نباشد.

تبصره 3: در مورد بهره بردارانی که جدیدا نسبت به اخذ پروانه بهره برداری اقدام و معدن را فعال نموده اند، معرفی جهت واردات ماشین آلات صرفا در صورت گذشت یک سال از اعتبار پروانه ، تایید فعال بودن معدن و تطابق میزان استخراج واقعی معدن با ضوابط مندرج در جدول پیوست قابل بررسی می باشد.

تبصره ۴ : ارسال درخواست بهره برداران معادن توسط سازمان صمت استان ها به منزله تایید تعداد و نوع ماشین آلات درخواستی نخواهد بود و بررسی نهایی در این معاونت انجام می گردد.

همچنین لازم به توضیح است که پذیرش درخواست ورود ماشین آلات معدنی حداکثر ۱۰ سال ساخت (در حال حاضر از ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱) و مشروط به عدم ساخت داخل می باشد، قدرت اسب بخار ماشین آلات فاقد ساخت داخل مطابق قدرت های اعلامی در کتاب مقررات صادرات و واردات می باشد.

۲- درخصوص دارندگان پروانه بهره برداری معادن که قبلا از محل ماده ۱۱۰ اقدام به ورود ماشین آلات نموده اند، معرفی مجدد مشروط به بکارگیری دستگاه وارد شده در معدن، فعال بودن متوالی معدن در سنوات قبل از زمان دریافت مجوز قبلی) و استخراج حداقل ۸۰ درصد تولید اسمی معدن بصورت سالانه ضروری خواهد بود. ضمنا حداقل فاصله زمانی از دریافت مجوز ماشین آلات قبلی ۵ سال تعیین می گردد.

۳- در مورد پیمانکاران معادن سابقه فعالیت در معدن مورد تقاضا ضروری است و پیمانکار معدن باید دارای قرارداد معتبر پیمانکاری باشد و ضمن اجرایی شدن ، قرار داد مذکور قابل تمدید باشد. ضمنا معرفی دستگاه های مورد درخواست باید متناسب با حجم عملیات معدنی ، مدت اعتبار باشد. همچنین معرفی مجدد پیمانکاران مشروط به ارائه قرارداد جدید یا الحاقیه قرارداد مبنی بر افزایش حجم قرارداد خواهد بود.

تبصره ۱: پیمانکاران معادن باید درخواست را به کارفرما ارائه نماید و کارفرما ضمن مکاتبه با این معاونت آخرین قرار داد پیمانکاری را به همراه تعداد و نوع ماشین آلات درخواستی به این حوزه ارسال نمایند.

تبصره ۲: در صورت درخواست ورود ماشین آلات توسط پیمانکار معدن و موافقت با ورود ، متعاقب آن با درخواست ماشین آلات معدنی توسط کارفرما (بهره بردار) موافقت نخواهد شد و بالعکس.

تبصره 3: درخواست ورود ماشین آلات برای پیمانکاران معادن ترجیحا از سال ۲۰۱۵ به بعد و مشروط به عدم ساخت داخل قابل بررسی خواهد بود. 

تذکر مهم : خلاصه نحوه اقدام بهره برداران و پیمانکاران معادن در فلوچارتی که پیوست این شیوه نامه گردیده است قابل ارائه به بهره برداران معادن جهت اطلاع رسانی خواهد بود.

با عنایت به ضرورت نظارت بر بکارگیری ماشین آلات معرفی شده در معادن، لازم است سازمان صمت استان ها از دارندگان پروانه های بهره برداری یا پیمانکاران معادن همزمان با بارگذاری و تایید در سامانه جامع تجارت تعهد محضری مبنی بر استفاده ماشین آلات در معدن مورد بهره برداری اخذ نمایند،

همچنین ذکر تعداد، مدل و برند و سال ساخت و شماره سریال دستگاه در متن تعهد نامه الزامی می باشد. وارد کننده ماشین آلات (بهره بردار یا پیمانکار ملزم به بکار گیری ماشین آلات در معدن می باشد و تخطی از تعهد اخذ شده حسب مورد منجر به سلب صلاحیت بهره بردار معدن و یا ابطال قرار داد پیمانکار و منع انعقاد هرگونه قرارداد بعدی در بخش معدن کشور می گردد.

لازم است پس از ورود ماشین آلات سازمان صمت استان ها نسبت به انجام بازدید دوره ای از معادن اقدام و آمار ماشین آلات معادن معرفی شده را ماهیانه به این معاونت گزارش نمایند.

 

 

 

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین