پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

تدوین طرح جامع و آمایش سرزمینی رویکرد مهم مدیرعامل

در نخستین جلسه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اصحاب رسانه و فعالین شبکه های مجازی منطقه، تدوین طرح جامع،‌آمایش سرزمینی و ترسیم راهبردها و چشم انداز توسعه منطقه به عنوان اصلی ترین و مهمترین اقدام برای ریل گذاری توسعه منطقه آزاد ماکو مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، حسین گروسی شامگاه چهارشنبه در این نشست صمیمی به سوالات و پیشنهادات خبرنگاران و فعالین رسانه منطقه پاسخ گفت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این جلسه گفت: نخستین گام برای اجرای هرگونه پروژه ای، تدوین طرح جامع،‌ آمایش سرزمینی و برنامه راهبردی و استراتژیک در واقع ریل گذاری برای قطار توسعه منطقه با بهره گیری از دانش،‌تجربه و نظرات تمامی آحاد شهروندان می باشد.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو می تواند به واسطه سرمایه انسانی بالقوه و توانمندبه اهداف خود برسد افزود: این منطقه با توانمندی و بهره‌وری منابع انسانی خود می تواند شاهد تحولات مهم در تمامی عرصه ها باشد به شرطی که بتوان از این نیروی انسانی در راستای تولید و اشتغالزایی بهره جست.

گروسی ادامه داد:  تدوین طرح جامع همانند یک نقشه راه برای دوره‌های مختلف مدیریتی است و موجب خارج نشدن مدیران از ریل اصلی می‌شود که مناطق آزاد به آن نیاز دارند.

*** توزیع متوازن امکانات و مزایای منطقه آزاد بین سه شهرستان 

وی با تاکید بر توزیع متوازن امکانات و منابع برای بهره مندی هر سه شهرستان ماکو،‌شوط و پلدشت گفت: ایجاد تعادل بین خدمات و امكانات و اولویت بندی برای اجرای پروژه ها از سیاست های راهبردی سازمان منطقه آزاد ماکو است.

گروسی ادامه داد: هریک از شهرستان های منطقه قابلیت های منحصر بفردارند بطور مثال شهرستان پلدشت مستعد برای کشت و صنعت و شهربازرگان در حوزه لجستیک و حمل ونقل قابلیت هایی دارد لذا با در نظر گرفتن این اولویت ها برای این سه شهرستان سیاستگذاری اتخاذ خواهد شد.

*** اجرای قانون ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور الگویی برای مدیریت واحد در کشور است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو به اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور در خصوص مدیریت یکپارچه در مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: این یک الگوسازی برای مدیریت واحد بدون تداخل دستگاه های اجرایی و کاهش بروکراسی ها است .

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی دولتی مستقر در مناطق آزاد به حکم قانون باید در همه اقدامات‌شان تحت مدیریت سازمان منطقه آزاد به‌عنوان نماینده دولت باشند  ابراز امیدواری کرد:‌ با هم افزایی و تلاش مضاعف نه صرفا برای مجموعه منطقه آزاد بلکه در راستای یک نگاه ملی و فراملی برای کمک به اقتصاد کشور از حیث قانون و فلسفه وجودی منطقه آزاد ماکو بتوانیم گام‌های موثری برداریم.

*** ماکو مزیت ها و پتانسیل های دیگر مناطق آزاد را یکجا دارد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو  با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو مزیت ها و پتانسیل های دیگر مناطق آزاد را یکجا در خود دارد گفت: این منطقه قابلیت های بسیاری در حوزه های لجستیک و حمل ونقل، صنعت و معدن، کشاورزی و دامپروری، گردشگری و … دارد که به ندرت شاهد چنین کسب و کارهای توسعه ای در دیگر مناطق آزاد بصورت یکجا هستیم.

حسین گروسی به وسعت منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد جهان اشاره کرد و افزود: ایجاد زیرساخت برای چنین منطقه ای تنها با درآمدهای سازمان امکان پذیر نیست و باید از منابع ملی برای ایجاد زیرساخت های سرمایه گذاری نیز استفاده کرد.

*** شهروندان بعد از اتمام فنس کشی منطقه، مزیت منطقه آزاد را لمس خواهند کرد

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو در ادامه صحبت های خود به اجرای عملیات فنس کشی منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: فنس کشی منطقه آزاد ماکو خوشبختانه آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال عملیات احداث ساختمان های گمرک در گیت ورودی منطقه آغاز شود.

حسین گروسی اضافه کرد: این فنس کشی بر اساس قانون انجام می شود در حالیکه در کشور های توسعه یافته دیگر نیازی به حفاظ فیزیکی نیست و تمامی حفاظ های مناطق، الکتریکی می باشند.

وی بیان داشت:‌به دلیل عدم محصور بودن منطقه، یک پنجم سهمیه کالای مسافر از ۲۵ میلیون دلار محقق شده است که امیدواریم بعد از اتمام این طرح شاهد تحقق کامل سهمیه اختصاصی به این منطقه باشیم.

*** مناطق آزاد ذاتا نمی توانند مبادی قاچاق کالا باشند 

وی با انتقاد از برخی سخنان در خصوص مبادی قاچاق بودن مناطق آزاد نیز اظهار داشت:‌ این مناطق با استقرار ۲ گمرک از جمله گمرک جمهوری اسلامی و گمرک منطقه آزاد به هیچ عنوان نمی تواند مبادی قاچاق باشند و در واقع این مناطق  نمونه ای در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است.

گروسی گفت:  آمار ورود کالا به مناطق آزاد کاملا مشخص است که عمده این واردات به بخش مواد اولیه و تجهیزات تولید اختصاص دارد و این در مقایسه با واردات از مبادی گمرک دیگر ناچیز است.

وی اظهار داشت: در مناطق آزاد براساس ماده ۴۵ و تبصره ۲ ماده ۳۱ قانون مالیات بر ارزش افزوده کلیه عوارض خروج از منطقه آزاد به حساب سازمان های مناطق واریز می شود ولی از سال ۹۷ عوارض به خزانه واریز ملی و در منطقه هزینه نشده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد:‌ طی دیدار های جداگانه با وزاری زیرربط پیگیر عودت این هزینه ها شده ایم هرچند ارزش پول نسبت به چهارسال قبل یک چهارم شده است و در آن تاریخ  پروژه های زیادی را می توانستند اجرا کنند.

*** خدمات کارت ماکووندی فعال می شود

گروسی در ادامه با بیان اینکه دستور لازم برای صدور و فعالیت کارت ماکووندی برای شهروندان را صادر کرده ایم اظهار داشت:‌ صدور کارت ماکووندی همچون دیگر مناطق آزاد از جمله کیش یکی از اقدامات مهم  برای ساکنان این منطقه خواهد بود که امیدواریم با طبقه بندی، مدیریت و برنامه ریزی براساس اطلاعات گردآمده دربخش ماکووندی، مشاركت واقعی شهروندان این منطقه در ساخت و احیای فرهنگ و توسعه ماکو افزایش یابد.

وی همچنین از پیگیری برای احداث راه آهن تبریز ، مرند، یولاگلدی، ماکو و چشمه ثریا از معاون اول رئیس جمهور خبرداد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو ایجاد بندر خشک و حمل و نقل ترکیبی را تا زمان احداث راه آهن مطرح کرد و اذعان داشت:‌این منطقه میزبان بخش مهمی از کریدور اصلی تجارت ایران و اروپاست لذا بهبود و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای در این منطقه با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.

*** لزوم ایجاد ارتباط ارگانیک بین صنعت و دانشگاه با حمایت از شرکت های دانش بنیان

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو تاکید کرد: هر تولیدی در کشور انجام می شود می بایست بر مبنای استفاده از فناوری های نوین و دانش بنیان باشد.

وی با اشاره به اهمیت گسترش صنایع دانش بنیان در منطقه آزاد ماکو تصریح کرد: هرزمان ارتباط ارگانیک بین کسب و کارها و دانشگاه بوده همچون پزشکی موفق بوده ایم.

گروسی گفت:‌هرچقدر صنایع دانش بنیان گسترش یابد و تولید محصولات دانش بنیان زیاد شود، روز به روز بر تجربه و اطلاعات ما افزوده می شود.

*** همدلی و هماهنگی خوبی بین مذاهب و قومیت های منطقه آزاد ماکو حاکم است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در پایان از تعامل خوب مردم و همدلی و هماهنگی بین قومیت ها و مذاهب در منطقه تقدیر کرد و گفت:‌ منطقه آزاد ماکو نمونه همدلي در کشور است و هيچ گاه شاهد دعواي قومي نبوده ایم و اين نشان از انسجام و اتحاد ميان اقوام و قوميت هاي مختلف در اين منطقه است.

*** راه اندازی نظام ایده ها در منطقه آزاد ماکو

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو همچنین از راه اندازی بانک پیشنهادات و نظام ایده ها در این منطقه خبر داد و اظهار داشت:‌ دستورات لازم برای فراهم کردن بستر یکپارچه جمع آوری نظرات،‌ایده ها و پیشنهادات برای توسعه منطقه را صادر کرده ام. برای این منظور کمیته های مختلف می توانند ارتباط خود را با نخبگان،‌دانشگاهیان و تمام اقشار مختلف ایجاد و نسبت به تکمیل بانک ایده ها اقدام نمایند.

وی در پایان بر لروم محرومیت زدایی برای زیست پذیری و ماندگاری در منطقه آزاد ماکو تاکید کرد.

در این نشست خبرنگاران و فعالین شبکه های مجازی به بیان دیده گاه ها و سوالات خود پرداختند.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین