پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

جلسه بررسی پروژه احیای قلعه قبان برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، حسین گروسی مدیر عامل سازمان منطقه آزادماکو در جلسه بررسی  پروژه احیای قلعه قبان گفت: در بازدیدی که از قلعه قبان و ظرفیت های اطراف آن داشتیم، این پروژه می تواند به پتانسیل بی نظیری برای رونق گردشگری این منطقه تبدیل شود.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا بالاترین گردش پولی در حوزه گردشگری اتفاق می افتد، که ظرفیت منحصر به فرد منطقه آزاد ماکو نیز در این بخش قابل احیا است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: گردشگری خرید نیز یکی از مهمترین از انواع گردشگری است که می تواند در منطقه آزاد ماکو مورد توجه قرار بگیرد.

گروسی اضافه کرد: زیر ساخت های لازم نیز برای گردشگری در این منطقه از جمله راه ها ، فرودگاه، تیرپارک ها، مجموعه های لجستیکی و دیگر زیر ساخت ها نیز برای ارتقاء در دستور کار قرار دارند.

وی افزود گردشگری حلال نیز نوعی از گردشگری است که ظرفیت توسعه در ایران و منطقه را دارد و در این راستا از سرمایه گذاران این حوزه و سایر بخش ها باید حمایت گردد. رویکرد اصلی سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این راستا است.

 

کلاهک سنگی کوه قیه مجموعه بی نظیری برای جذب گردشگر است

محمد علی پور ، نماینده مردم شریف ماکو و چالدران، شوط و پلدشت نیز در این جلسه با بیان اینکه قلعه قبان و کلاهک سنگی قیه مجموعه ای بی نظیری برای جذب گردشگر است، گفت: محدوده اولیه تاریخی قلعه قبان 27 هکتار بود که متاسفانه با سیاست های نادرست به بیش از 100 هکتار افزایش پیدا کرده است، این عمل مشکلات عدیده ای برای ساکنین این منطقه ایجاده کرده است.

وی در ادامه ضمن تاکید بر ضرروت حفظ و نگهداری از بافت های تاریخی گفت: باید چاره ای برای حل مشکل بخش قابل توجهی از ساکنین این منطقه اندیشیده شود .

محمد علی پور افزود: از وزیر میراث برای بازدید از قلعه قبان دعوت می کنیم تا با مشارکت میراث و سازمان منطقه آزاد ماکو طرح احیای این بنای ارزشمند با سرعت پیش برود.

در احیای قلعه قبان به مسائل فرهنگی و مذهبی توجه شود

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد هاشمی ، امام جمعه ماکو در این جلسه نیز گفت: در موضوع احیای قلعه قبان باید توجه ویژه ای به مسائل فرهنگی داشته باشیم.

وی ادامه داد: توجه ویژه به برنامه های فرهنگی و دینی در این مجموعه با توجه به وجود مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع) و مرکزیت شهر باید به گونه ای مورد توجه باشد که در کنار حفظ هویت ملی و فرهنگی، هویت اسلامی نیز احیا گردد.

ضرورت توجه ویژه به آثار تاریخی موجود در ماکو

نادر کاظمی، فرماندار شهرستان ماکو  نیز در این جلسه اظهار داشت: ساختمان های پنجگانه تاریخی موجود در محدوده تاریخی قلعه قبان که می تواند در امتداد بافت قلعه قبان تعریف شود، نیز موضوع مهمی است که هم می تواند وسعت این بنا و اماکن گردشگری قلعه را افزایش دهد و هم گام موثری در حفظ بناهای موجود باشد.

وی افزود: آثار تاریخی ماکو متاسفانه مورد توجه میراث نبوده و برای احیای آنها اقدامات قابل قبولی انجام نشده است.

 مردم، متولی احیا و مدیریت مجموعه تاریخی قلعه قبان باشند

بهنام امیریان، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان نیز در این جلسه با بیان اینکه 120 جاذبه گردشگری در منطقه آزاد ماکو وجود دارد گفت: باید تلاش ها به سمتی باشد که جاذبه های گردشگری به جاذبه سفر تبدیل شوند، وی افزود، قلعه قبان می تواند یکی از مهمترین سایت های گردشگری و فعال منطقه تبدیل شود.

وی افزود: اگر متولی احیا و مدیریت پس از احیاء مردم باشد، قطعاً نگهداری این اثر و ایجاد ظرفیت های جدید نیز با مردم و بخش خصوصی به خوبی انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو در این جلسه که با حضور امام جمعه شهرستان ماکو، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، نماینده مردم شریف منطقه در مجلس شورای اسلامی، معاونین اقتصادی و فرهنگی سازمان و فرماندار شهرستان ماکو برگزار شد، در مورد احیای قلعه قبان و ایجاد کاربری های فرهنگی، تفریحی، اقامتی، تاریخی و خدماتی بحث و تبادل نظر شد.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین