پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در برنامه تلویزیونی مسیر توسعه چه گفت؟

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با حضور در در برنامه مسیر توسعه شبکه استانی آذربایجان غربی به تشریح ظرفیت ها و چالش های روبروی مناطق آزاد پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو حسین گروسی ضمن در پاسخ به این سئوال که در مناطق آزاد محدودیت ها و مشکلاتی وجود دارد به اجرای ماده 65 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: در اسناد بالادستی مشکلی بر سرراه مناطق آزاد نیست بلکه مشکل در عدم اجرای کامل قانون است و این قانون خیلی از چالش ها و مشکلات مدیریتی در مناطق آزاد را رفع می کند و به نوبه آن سبب توسعه و رونق بیش از پیش این مناطق می شود.

*** تاکید بر اجرای کامل ماده 65 قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور

video
play-rounded-fill

وی افزود: در ماده ۶۵ اجکام دائمی توسعه کشور آمده است: به ‌منظور ساماندهی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و ایفای نقش مؤثر آنها در تحقق اهداف سند چشم‌ انداز بیست ‌ساله نظام، اعمال مدیریت یکپارچه و ایجاد رشد اقتصادی مناسب در این مناطق، هم ‌پیوندی و تعامل اثرگذار اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی و ارائه الگوی توسعه ملی در بخشهای مختلف:بند الف – مدیران سازمان‌ های مناطق آزاد به‌ نمایندگی از طرف دولت، بالاترین مقام منطقه محسوب می‌ شوند و کلیه وظایف، اختیارات و مسؤولیت‌ های دستگاههای اجرائی دولتی مستقر در این مناطق به‌ استثنای نهادهای دفاعی و امنیتی به‌ عهده آنها است. سازمان‌ های مناطق آزاد منحصراً براساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی و اصلاحات بعدی آن و قانون کار اداره می ‌شوند.

گروسی گفت:‌خوشبختانه در جلسه با استاندار نیز دیدگاه بازی به مسائل اقتصادی دارد و برای تصمیم گیری های سریع و صحیح این قانون وضع شده است .

وی از تعامل خوب سازمان منطقه آزاد ماکو  با سایر نهادهای دولتی خبر داد و افزود: امیدواریم در سایه این تعامل شاهد اثرگذاری منطقه آزاد در شاخص جی دی پی و تاثیر آن در اقتصادملی و محلی باشیم.

* راه اندازی زنجیره تولید اولویت سازمان در حوزه کشاورزی

video
play-rounded-fill

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در خصوص فرصت های سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی نیز گفت: منطقه آزاد ماکو شامل سه شهرستان ماکو،‌ شوط و پلدشت است و در حوزه کشاورزی، در شهرستان پلدشت می توان مدل زنجیره تولید در کشاورزی را پیاده کرد که در زمره برنامه های سازمان منطقه آزاد ماکو می باشد.

گروسی با بیان اینکه شهرستان پلدشت به عنوان هاب محصولات غذایی مطرح است افزود: در تلاشیم محصولات پرآب بر را به سمت کشت های با بهره وری خوب از جمله کشت دانه های روعنی کلزا، کشت گردو و پسته با نهال های اصلاح شده با سرمایه گذاری شرکت های مطرح و … که به دنبال زنجیره تولید تا صادرات هستیم.

وی اضافه کرد: در حوزه شیلات نیز منطقه آزاد ماکو بهترین فرصت را برای سرمایه گذاری فراهم کرده است  که به واسطه سد ارس مطالعات سرمایه گذاری در تولید شاه میگو و ماهی های خاویاری انجام گرفته و پرسود است لذا ایجاد زنجیره تولید در حوزه شیلات نیز در دستور کار داریم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو اذعان داشت: در حوزه دامداری نیز سرمایه گذاری های خوبی شکل گرفته از جمله مجموعه دامپروری ده هزار راسی دام شیری و تولید علوفه که بعد از تولید شیر،  فراوری و به کشورهای خارج صادر خواهد شد.

 

*** فنس کشی محدوده منطقه آزاد ماکو در چه مرحله ای قرار دارد؟

video
play-rounded-fill

حسین گروسی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران بدون ویزا می توانند به مناطق آزاد سفر کنند گفت: سازمان منطقه آزاد ماکو محصورسازی منطقه آزاد را طی تفاهم با گمرک جمهوری اسلامی ایران به منظور تسهیل تجارت و استفاده مردم از مزیت های منطقه آزاد آغاز کرده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: طبق قانون، مناطق آزاد باید محصور فیزیکی باشند  که خوشبختانه منطقه آزاد ماکو از سه وجه حصار طبیعی دارد و فقط از ضلع جنوبی نیاز به فنس کشی بوده که تا نیمه اول سال آینده به بهره برداری خواهد رسید

رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو خاطر نشان ساخت:‌ البته ما اعتقاد به فنس الکترونیکی داریم ولی قانون ملزم کرده بود که فنس کشی فیزیکی انجام یابد و امیدواریم بعد اتمام پروژه فنس کشی این منطقه به مقصد گردشگری خرید و تغییر مقصد سفرهای خارجی به این منطقه صورت گیرد.

برنامه سازمان برای ارتقای حوزه گردشگری چیست؟

video
play-rounded-fill

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد در خصوص برنامه های سازمان در گردشگری گفت: صنعت گردشگری یکی از صنایع مزیت دار برای منطقه است که گردشگری خرید، گردشگری ورزشی و  سلامت نیز از جمله آن هاست.

حسین گروسی استفاده از مزایای فناوری های موجود در عرصه های درمانی بخصوص بهره گیری از فناوری پت اسکن در منطقه آزاد ماکو را ضروری دانست و افزود: در گردشگری ورزشی نیز عملیات احداث پیست های اسکی،‌پاراگلایدر و  ورزش های زمستانی آغاز شده همچنین توسعه ورزش های آبی به واسطه دریاچه سد ارس را دستور کار داریم.

وی از آماده بودن زیرساخت های لجستیکی و حمل و نقل برای رونق گردشگری از جمله فرودگاه ماکو خبر داد و گفت: در  اواخر بهمن ماه جشنواره زمستانی منطقه آزاد ماکو را داریم که شاهد حضور مسافران و ورزشکاران از سراسر میهن عزیزمان به این منطقه خواهیم بود.

گروسی از ایچاد اتاق تسهیل سرمایه گذاران در سازمان منطقه آزاد ماکو خبرداد و تصریح کرد: سرمایه گذاران می توانند با مراجعه به این اتاق و دریافت پکیج های سرمایه گذاری و تسهیل و تسریع در امورات مربوطه نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند.

*** نماینده مردم منطقه آزاد ماکو در مجلس: منطقه آزاد ماکو به عنوان یک منطقه آزاد موفق در کشور مطرح است

video
play-rounded-fill

نماینده مردم ماکو،‌شوط،‌ پلدشت و چالدران از موفق بودن اقدامات انجام شده در منطقه آزاد ماکو یاد کرد و گفت:‌ اقدامات خوبی در این منطقه انجام شده که علیرغم تازه تاسیس بودن این منطقه،‌ می تواند به عنوان پایلوت برای دیگر مناطق آزاد در جال تاسیس نیز مطرح شود.

محمد علیپور افزود: درحالت کلی نمایندگان از گذشته ذهنیت خوبی به مناطق آزاد نداشتند ولی به واسطه موفق بودن اقدامات این مناطق مثل عملکرد مثبت ماکو باعث تغییر ذهنیت نمایندگان شده و درخواست ایجاد منطقه آزاد از سوی نمایندگان برای حوزه مربوطه شان بیشتر شده است.

حسین گروسی نیز در ادامه این برنامه گفت:‌منطقه آزاد نمونه بارز اقتصاد بدون نفت هستند و باید زیرساخت ها توسط دولت همچون دیگر مناطق آزاد دنیا انجام می شد و درآمدهای منطقه صرف تقویت اقتصاد ملی می شد.

وی در پایان به ظرفیت های فرودگاه ماکو اشاره کرد و از تکمیل تواقص موجود در این فرودگاه خبرداد.

video
play-rounded-fill

 

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین