پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

گردشگران نوروزی در سایه بزرگترین «كلاه سنگی» جهان

«كلاه سنگی قیه» ماكو كه یكی از زیباترین جاذبه های طبیعی جهان را برای گردشگران و مسافران نوروزی و علاقمندان به ورزش صخره نوردی دارد، گمشده‌ای در دل تاریخ این سرزمین اسرارآمیز است و بیشتر قسمت‌های این قلعه برای علاقه‌مندان به آثار تاریخی ناشناخته باقی مانده است.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو،  شهر ماکو در شمال آذربایجان غربی به لحاظ بافت طبیعی یکی از زیباترین شهرهای ایران است. دیواره سنگی قیه به طول تقریبی بیش از شش کیلومتر شمال شهر ماکو را در بر گرفته و ارتفاع این دیواره سنگی بین 150 تا 600 متر است. شهر 55 هزار نفری ماکو زیر این دیواره و صخره سنگی قرار دارد. یکی از بزرگترین کلاهک های خمیده جهان در دل این دیواره قرار دارد که با شیب منفی 40 درجه ، یکی از شاهکارهای طبیعت محسوب می شود

در زير اين كلاهك سنگي قلعه اي قرار دارد كه تاريخ ساخت آن مشخص نيست اما با توجه به كتيبه هاي موجود آن بيش از هزار سال قدمت دارد و در سال 1052 هجري قمري به دستور شاه عباس دوم تخريب شده است.

قلعه ماكو و كلاهك سنگي خميده قيه مجموعه استثنايي محسوب مي شود كه برغم منحصر به فرد بودن ناشناخته مانده است.

منطقه آزاد ماکو در نوروز سال جاری  با برنامه ریزی های انجام شده و معرفی آن به گردشگران امسال رشد قابل توجه حضور گردشگران و مسافران را داشته ولی از آنجا که بازدید از قلعه تاریخی ماکو رایگان و بدون فروش بلیط صورت می گیرد آمار دقیقی از میزان گردشگران بازدید کننده از این مجموعه تاریخی مشخص نیست.

ولی از آمارهای بصری تخمین زده می شود در هفته اول نوروز ۱۴۰۲ حدود ۴ هزار نفر از این بنا بازدید داشته باشند.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین