پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

پوست اندازی مناطق آزاد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: باید در راستای سوق فعالان تجاری و بازرگانی به سمت تولید جهت گیری شود زیرا فعالیت ها در مناطق آزاد در فصل پوست اندازی قرار دارد و در صورت ادامه شرایط کنونی، بخش بازرگانی دچار زیان می شود.

مرتضی بانک  در شورای معاونان دبیرخانه، مدیران عامل سازمان های منطقه کشور در قشم افزود: منطقه های آزاد کشور در یک دوره به عنوان صرف فعالیت تجاری و آن هم به صورت یک سویه مورد توجه قرار گرفت.
وی افزود: به مرور فعالیت تجاری در مناطق آزاد تبدیل به یک فرهنگ شد و این در حالی است که توسعه اقتصادی کشور در همه عرصه ها باید در مناطق آزاد رقم بخورد.
وی ادامه داد: با توجه به رویکرد جدید باید در راستای سوق فعالان تجاری و بازرگانی به سمت تولید جهت گیری شود زیرا در صورت ادامه شرایط کنونی، بخش بازرگانی دچار زیان می شود.
مشاور رئیس جمهوری تصریح کرد: هم چنین در بخش گردشگری باید با نگاه به آینده و برخورداری از یک بنیه فنی و پشتوانه دقیق مطالعاتی وارد شد، در غیر این صورت فعالیت ها در دراز مدت باعث تعارض می شود و نمی تواند پاسخگوی دوره بعد از خود باشد.
وی افزود: امروز باید فضای جدیدی ایجاد شود که تحول ایجاد کند و پرداختن به مسائل پولی مانند بانک و بورس از جمله آن ها است.

** چشم انداز ساخت و ساز در بخش مسکن مناطق آزاد روشن شود
دبیر شورای عالی مناطق آزاد در ادامه تصریح کرد: توسعه مراکز تجاری و ساخت و سازهای مسکونی و فضای شهری در سه منطقه آزاد کیش، قشم و چابهار باید مشخص شود.
وی افزود: هم اکنون در کیش 30 هزار واحد مسکونی اجرا شده است و 30 هزار واحد مسکونی دیگر نیز در دست اجرا است که این مساله با سوالات جدی مواجه است.
بانک ادامه داد: در حوزه مسکن تدوین طرح مطالعاتی مورد نیاز است زیرا در غیر این صورت فعالیت های بخش مسکن در بلند مدت با بن بست مواجه می شود.

** فعالان اقتصادی در مناطق آزاد به حمایت نیاز دارند
مشاور رئیس جمهوری هم چنین گفت: بخش سرمایه گذاری و فعالان اقتصادی در مناطق آزاد به دلیل وجود برخی دخالت ها، موازی کاری ها و رعایت نشدن قوانین مناطق آزاد، به حمایت نیاز دارند.
وی تصریح کرد: هم اکنون اراده مناسبی برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی وجود دارد و این توجه عمیق پشتوانه خوبی است که باید از این فضا استفاده کرد.
بانک گفت: در گذشته مناطق آزاد برای سرمایه گذاری امتیازات و فاصله مطلوبی نسبت به سرزمین اصلی داشتند، اما امروز با امتیازاتی که در سرزمین اصلی ایجاد شده است تنها امتیاز مهم مناظق آزاد می تواند شرایط مالی، بانکی و سرمایه گذاری باشد.

** فصل جدید گزارش گیری از فعالیت مناطق آزاد کشور
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در ادامه سخنانش گفت: باید فصل جدیدی در گزارش گیری از فعالیت های این مناطق ایجاد شود تا بتوان پیشرفت ها را هر 2 هفته یک بار مورد بررسی قرار داد.
وی افزود: مناطق آزاد یک مجموعه یکپارچه است هر چند سازمان ها مستقل هستند اما باید همه مناطق نظام اطلاعاتی کامل و یکپارچه الکترونیکی داشته باشند.
بانک تصریح کرد: همچنین راهی جز ایجاد نظام یکپارچه خدمات الکتورنیکی وجود ندارد و با این راه می توان یک بستر مناسب و جدید برای فعالان اقتصادی ایجاد کرد.
وی به اضافه شدن هشت منطقه دیگر به مناطق آزاد کشور اشاره و اذعان کرد: ایجاد یک پنجره واحد مکمل خدمات رسانی، سومین نیاز این مناطق است که با ایجاد این سه نظام یکپارچه، مناطق آزاد نقشی زنده و پویا در صحنه اقتصادی و صنعتی کشور پیدا می کنند.
مرتضی بانک به همراه معاونان، مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد کشور و مدیران طرح ایجاد مناطق آزاد جدید کشور روز شنبه با حضور در جزیره قشم از برخی طرح های عمرانی این جزیره بازدید کردند.
ایران دارای هفت منطقه آزاد قشم، کیش، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو است.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین