البته روابط عمومی و آگهیهای تبلیغاتی دو مقوله متفاوتند و گاها این ۲ کار توسط برخی از روابط عمومیهایی که سواد رسانهای ندارند با هم آمیخته میشود، در حالی که تبلیغات شکل یک سویه ارتباطات است و روابط عمومی کاملا به صورت ارتباط ۲ سویه عمل میکند.
روابط عمومی بخشی از علوم ارتباطات است که با کمک رسانه هم وظایف درون سازمانی خود و هم پاسخگویی به حقوق شهرندی را جامعه عمل میپوشاند، هر چند که چندسالی است درگیر مشکلاتی از جمله به کارگیری افراد غیرمتخصص، کمبود اعتبارات و نیروی انسانی مواجه است و با این مسایل دسته و پنجه نرم میکند.
بی شک همزمان با توسعه و پیشرفت جوامع و شکل گیری نهادها و سازمانهای گوناگون، ضرورت راهاندازی مجموعه ای به نام روابط عمومی که تنظیم کننده سیستم ارتباطات و اطلاع رسانی باشد، بسیار حائز اهمیت است.
در سطح بین المللی همواره روابط عمومی به عنوان یکی از مشاغل زیان آور و سخت در کنار مشاغلی چون نظامی ، خلبانی و خبرنگاری مطرح است که به عنوان نمونه می توان به نتایج تحقیقات مجله لایف و موسسه کاریر کاست اشاره کرد.
روابط عمومی ها باید همواره مطمئن باشند که هیچ متن گفتاری، نوشتاری و تصویری آنها زمینه ایجاد کج فهمی و یا سوء تفاهم و برداشت را فراهم نکند چرا که مردم و سازمانها و مقامات، عموماً گفتهها و نوشتههای منتشر شده روابط عمومی را در حقیقت نظر سازمان آنها میشناسند که این مساله بر دشواری کار آنها بیش از پیش میافزاید.
ارتباط با رسانه ها و حمایت از خبرنگاران از جمله دستورالعمل های روابط عمومی هاست. خبرنگاران نیز اساسا بخش مهم و قابل توجهی از اطلاعات و اخبار و اطلاع یابی های خود را از طریق روابط عمومیها به دست میآورند. که آن هم به دلیل کمبود اعتبارات و بودجه گاها با مشکل و نارضایتی حتی خبرنگاران مواجه می شود.
از سختیها و مشقات دیگر روابط عمومی این هست که در تعطیلات و زمانهای غیراداری نیز باید گوش به زنگ باشند و به تعبیری ۲۴ ساعت و هفت روز در هفته مشغول کار هستند نیز باید گوش به زنگ باشند. علاوه بر این، طبیعت کار روابط عمومیها به گونهای است که نتیجه آن در معرض نظر مردم و افکار عمومی قرار گرفته و چنانچه خطایی از آنها سر بزند به سرعت همگان از آن مطلع شده، مورد مواخذه قرار داده و اعتبار سازمان را زیر سئوال می برند.
حتی در حین سفرهای مطبوعاتی و یا برگزاری نمایشگاهها و اقداماتی از این قبیل، باید پیشبینی و آمادگی لازم را در صورت بروز حادثه و سانحه غیر منتظره و غیرمترقبه داشته باشند و ممکن است کوچکترین مشکلی در یکی از جلسات از قبیل ایجاد اختلال در میکرفون و یا دستگاه ویدئو و غیره باعث شود تمام تلاشهای شبانه روزی قبلی روابط عمومی هدر رفته و فشار ناگهانی و استرس کاری فراوانی را به مدیران و کارکنان این مجموعه وارد کند.
علاوه بر آنچه گفته شد، در زمان بحرانها و بروز فاجعه، مردم، مقامات و به خصوص وسایل ارتباط جمعی بیشترین فشار را بر روی مدیران و مسئولان روابط عمومی وارد میآورند و فکر کردن و تصمیم گرفتن در شرایط فشار و ریسک بر دشواری کار آنها میافزاید که بهترین روش برای کنترل این بحرانها، اتخاذ یک خط مشی ارتباطی برای روشن کردن افکار عمومی است که این خود باعث اضطراب شدید و ایجاد تنش در این افراد میشود.
لذا با عنایت به سختی و شبانه روزی بودن شرایط کاری کارکنان روابط عمومی، شایسته است مسئولین و مدیران ارشد با توجه به سختی کار در روابط عمومی شرایطی را برای کارمندان روابط عمومی ها فراهم کنند تا این شغل پرمخاطره و سخت در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرد و به این ترتیب، دست اندرکاران این حرفه بتوانند با امنیت خاطر بیشتری به انجام وظایف مهم و مسئولیتهای خطیر خود بپردازند و از حقوق حقه خود بهره مند شوند.
- ذبیح اله امام زاده
- کارشناس مسئول خبر و رسانه سازمان منطقه آزاد ماکو