محمدرستم پور در کارگاه آموزشی سواد رسانه ای در جمع خبرنگاران منطقه آزاد ماکو بیان داشت: همه رسانه ها یک سری اهداف و منافع حزبی، جناحی وشخصی را دنبال می کنند لذا بی طرفی در این حرفه معنا ندارد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر در شرایطی بسر میبریم که منبع بسیاری از اخبار در فضای مجازی مشخص نیست و لذا شاهد انبوه مطالب دروغ و جعلی و اخبار به اصطلاح فیک هستیم.
مدیرکل پژوهش ایرنا با بیان اینکه صرف داشتن فالو و بیننده زیاد نباید ملاک تاثیرگذاری رسانه باشد اضافه کرد: میزان درگیر شدن، احساس تعلق و مشارکت مخاطبان در خبر منتشره باید ملاک تاثیرگذاری رسانه باشد.
رستم پور مخاطب شناسی رسانه ها را از دیگر ملزومات یک رسانه تاثیرگذار برشمرد و اذعان داشت: ارائه اطلاعات غلط misinformation، اطلاعات گمراه کننده disinformation و افشاگرانه شخصی malinformation از جمله مولفه های فیک نیوز ها هستند.
مدیرپژوهش ایرنا خاطرنشان ساخت: البته باید توجه داشت که میان شایعات و اخبار جعلی تفاوت وجود دارد، به این معنا که شایعات بر اثر کمبود اطلاعات صحیح خود را نشان میدهد و حال آن که در رابطه با اخبار جعلی لزوماً این گونه نیست و افرادی وجود دارند که با هدف خاصی به تولید اخبار کذب میپردازند، کما این که در این چند ماه رسانههای معاند و ضدانقلاب در همین راستا به تولید و پمپاژ اخبار دروغ و جعلی اهتمام میورزیدند.
وی یادآور شد: برای تشخیص اخبار جعلی از واقعی، تکنیکهای متعددی وجود دارد و از جمله این روشها این است که بدانیم رسانهها هیچ گاه بیطرف نبوده و نیستند و لذا ما خودمان باید موثق بودن منابع آنها را بررسی کنیم.
این مدرس دانشگاه، همچنین با اشاره به این که با اعمال مهندسی معکوس در فضای مجازی میتوانیم پیامی که تحت تأثیر آن قرار میگیریم را به درستی تشخیص دهیم، گفت: البته باید توجه داشت که میان شایعات و اخبار جعلی تفاوت وجود دارد، به این معنا که شایعات بر اثر کمبود اطلاعات صحیح خود را نشان میدهد و حال آن که در رابطه با اخبار جعلی لزوماً این گونه نیست و افرادی وجود دارند که با هدف خاصی به تولید اخبار کذب میپردازند، کما این که در این چند ماه رسانههای معاند و ضدانقلاب در همین راستا به تولید و پمپاژ اخبار دروغ و جعلی اهتمام میورزیدند.