پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

صادرات ۹۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری مناطق آزاد تجاری

مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در نشست مشترک اتخاذ راهکارهای بهینه برای ایجاد مناطق جدید آزاد در کشور،  با اعلام مطلب بالا گفت: ۸ منطقه پیش بینی شده برای تاسیس مناطق جدید آزاد به لحاظ موقعیت جغرافیایی و همجواری با همسایگان و دسترسی به آزادراه‌های ترانزیتی، بهترین شرایط ممکن را دارند.
مرتضی بانک افزود: ‏لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی دولت به زودی در مجلس مطرح می‌شود و همه ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها در آن‌ها دیده شده است.
بانک یادآور شد:‌‌۳۰ درصد درآمدهای مناطق آزاد صرف هزینه‌های جاری و ۷۰ درصد دیگر صرف توسعه و عمران آن‌ها می‌شود. وی گفت: مجموع درآمدهای مناطق آزاد در دولت یازدهم افزون بر۵۴۰۰ میلیارد تومان بوده که ۳ هزار و ۵۲۵ میلیارد تومان آن، صرف هزینه‌های عمرانی و سرمایه‌ای شده است. او در مورد صادرات مناطق مناطق آزاد توضیح داد: در مدت یاد شده ۹۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات از این مناطق انجام شد و ارزش واردات آن‌ها ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. همچنین در ۴ سال گذشته ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری‌های خارجی تحقق یافته و بالغ بر ۵‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار نیز سرمایه گذاری‌های خارجی مصوب شده است. ‏
دکتر بانک با اشاره به اشتغال ۲۶۵ هزار نفر در مناطق آزاد تجاری کشور گفت: به صورت مستقیم و غیر مستقیم بیش از نیم میلیون نفر در مناطق آزاد تجاری فعالیت می‌کنند و از اینرو توسعه این مناطق می‌تواند به توسعه اقتصادی و اشتغال هم کمک می‌کند. محمد معزالدین، معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور هم در این نشست گفت: ارتباط ریلی ایران و ترکمنستان، اینچه برون را به دروازه صادراتی کشور تبدیل خواهد کرد.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد امنیت پایدار در نواحی مرزی افزود: کشور هنوز به صورت کامل از ظرفیت‌های مناطق آزاد استفاده نکرده است. وی وجود ۱۵ کشور همسایه برای ایران را یک فرصت و ظرفیت خوب دانست و گفت: این ظرفیت، ایران را در دنیا به رتبه خوبی در این زمینه رسانده است که باید از آن به درستی استفاده کرد. وی گفت: امروز بعد از سال‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که توسعه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در نقاط پیرامونی کشور نیازمند داشتن، فرایند دقیق توسعه‌ای است.
معزالدین تاکید کرد: همه مناطق آزاد باید از ظرفیت‌های صادراتی بهره برداری کنند.
سید مناف‌هاشمی، استاندار گلستان نیز گفت: ارتباط با کشورهای آسیای میانه، استفاده از کریدور شمال _ جنوب و خط آهن ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان از جمله مزیت‌های منطقه آزاد اینچه برون است. وی گفت: منطقه آزاد اینچه برون جزو مصوبات سفرآذرماه ۹۳ رئیس‌جمهوری است و از مطالبات و خواست‌های به حق مردم این استان به شمار می‌رود، زیرا می‌تواند عقب ماندگی‌های استان را برطرف کند و رشد اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین