پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

رفع معضل بیکاری با رونق صنایع کوچک در منطقه آزاد ماکو

یکی از بهترین و موثرترین راه‌ها برای حل مشکل بیکاری در منطقه رونق و توسعه در بخش صنایع کوچک است.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، یکی از مهمترین بخش های صنعت منطقه آزاد ماکو، صنایع کوچک و متوسط هستند که نقش مولد را در اقتصاد آذربایجان غربی برعهده دارند. در صورتیکه چرخ آنها بچرخد، می‌توان انتظار داشت که چرخ اقتصاد صنعتی هم به گردش درآید تابخش بزرگی از اهداف استان در حوزه صنعت محقق شود.

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو  با بیان اینکه ۹۲ درصد صنایع کشور صنایع کوچک هستند گفت: ۸۱ هزار واحد صنعتی کوچک در سراسر کشور وجود دارد که ۴۱ هزار واحد از آنها در شهرک های صنعتی مستقرند.

صادق نجفی

صادق نجفی افزود:  ۱۶۱ هزار شغل جدید در چهار سال آینده در ۲۰ هزار واحد صنایع کوچک کشور ایجاد می شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: بیش از ۶۵ درصد واحدهای صنعتی کوچک کشور فعالند.

نجفی گفت: ۲۰ هزار واحد صنایع کوچک با ظرفیت ۵۰ تا ۷۰ درصد کار می کنند که برنامه تامین مالی برای رساندن آنها به ظرفیت کامل و ایجاد ۱۶۱ هزار فرصت شغلی در چهار سال آینده است.

وی افزود: بیش از هشت هزار صنایع کوچک و متوسط در شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت و مناطق محروم روستایی وجود دارد که مقرر شد از محل یک و نیم میلیارد دلار در نظر گرفته شده با اعطای تسهیلات با سود مناسب از آنها حمایت شود.

*** حمایت از واحدهای صنعتی کوچک در دستور کار سازمان منطقه آزاد ماکو

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز با اشاره به اینکه سازمان منطقه آزاد ماکو از هرگونه سرمایه گذاری کوچک حمایت بزرگ دارد گفت: از ویژگی های مهم صنایع کوچک ، قدرت اشتغالزایی آن است که سازمان منطقه آزاد ماکو از واحدهای تولیدی کوچک حمایت کرده و اقداماتی در این خصوص داشته است.

حسین فروزان افزود: بسیاری از کشورهای توسعه یافته همچون کره جنوبی، ژاپن و آلمان با رونق صنایع کوچک و متوسط توانسته اند هم اشتغال فراوان ایجاد کنند و هم بخش بالایی از صادرات و تولید ناخالص ملی خود را بر پایه این گونه صنایع قرار دهند

وی اظهار داشت: در حال حاضر چهار شهرک صنعتی در منطقه آزاد ماکو وجود دارد که می توان با تأمین زیرساخت های لازم و اعطای مشوقات زمینه حضور کار آفرینان و صاحبان صنایع خرد و کوچک و  سرمایه گذاران خارجی را فراهم کرد.
وی ادامه داد: قرار گرفتن شهرک های صنعتی در منطقه آزاد فرصتی طلایی برای واحدهای تولیدی و صنعتی ایجاد کرده و  واحدهای صنعتی و تولیدی که در این منطقه فعالیت می کنند، می توانند از مزایا و امتیازات ویژه این مناطق بهره مند شوند.
وی ادامه داد: بیش از 75 صنایع کوچک و متوسط در منطقه آزاد ماکو فعالیت دارند که برای بیش از سه هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده اند.
فروزان با اشاره به اینکه عملیات احداث شهرک دوم صنعتی 130 هکتاری  نیز  در حال اجرا است، تصریح کرد:  عملیات اجرایی شهرک صنعتی شماره سه که برای صنایع نیمه‌‌سنگین و نیمه آلاینده طراحی شده، آغاز شده است.

کارشناس اقتصاد نیز در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو گفت: یکی از راهکارهایی که برای کمک به چنین صنایعی می توان پیشنهاد داد ، ایجاد نهادهای جدید تامین مالی اعم از بانک صنایع کوچک یا انواع صندوق‌های اعتباری، برای ضمانت اعتبار از فعالیت آنهاست.
امین اللهوردی پور تصریح کرد: در صورت فعال شدن واحدهای کوچک و متوسط صنعتی می‌توان امیدوار بود که تولیدات آنها هم در بازار داخلی که تقاضای محدودی دارد و هم در بازار پررقابت خارجی مشتریان خود را بیابد و با چرخیدن این چرخ، چرخ اقتصاد و صنعت کشور و استان هم به چرخش درآید.

*** ضرورت اعطای تسهیلات برای رونق صنایع کوچک

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک نیز گفت: بر اساس قانون مصوب سال 83 مجلس شورای اسلامی، واحدهای صنعتی کوچک به بنگاههایی گفته می شود که تعداد کارکنان آن کمتر از 50نفر باشد و مطابق این تعریف هم اکنون قریب به 80 هزار واحد صنعتی کوچک در کشور وجود دارد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک :تمایل صنایع کوچک به بدهکار شدن/ تعهد ۴۰۰ میلیاردی به نظام بانکی

محمد حسین مقیسه افزود: یکی از موضوعاتی که درصنایع کوچک همه کشور ها دیده می شود، مشکل تامین نقدینگی برای ایجاد واحد تولیدی ویا سرمایه در گردش برای فرایند تولید است.

وی  اضافه کرد: فعالان صنعتی برای ایجاد و تکمیل طرح خود تمام نقدینگی و دارایی خود را هزینه کرده اند و وقتی به بانک ها و موسسات مالی برای دریافت تسهیلات مراجعه می کنند توان تامین وثیقه مورد نیاز سیستم بانکی را ندارند.

مقیسه گفت:نبود توان مورد نیاز در تهیه وثیقه مورد نیاز سیستم بانکی از جانب صنایع کوچک در بسیاری از کشورها و حتی کشورهای توسعه یافته وجود دارد.

این مقام مسئول افزود :در تمام دنیا برای برون رفت از این مشکل ، صندوق های ضمانت تاسیس شده است تا دریافت وثیقه نظام بانکی از صنایع کوچک با سهولت بیشتری همراه باشد و برای آنان ضمانت نامه صادر شود.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک بیان کرد: این ضمانت نامه ها در حقیقت جایگزین وثیقه برای بانک ها به شمار می روند و سیستم بانکی به اعتبار این ضمانت نامه ها ،تسهیلات را در اختیار صنایع کوچک قرار می دهند.

وی تصریح کرد: صندوق های ضمانت در دنیا پیشینه زیادی دارند و قدمت برخی از آنها بیش از 50 سال می رسد.همچنین این صندوق ها به طور کامل دولتی بوده و با سرمایه بسیاری در حمایت از توسعه صنعت تلاش می کنند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون انواع ضمانت نامه های اعتباری و پیمانکاری باشرایط سهل و آسان برای فعالان صنایع کوچک صادر می شود تصریح کرد: از ابتدای سال 96 تمام فرایند صدور ضمانت نامه ها ،الکترونیکی شده است و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به صندوق نیست.

*** در مناطق مرزی به واحدهای صنعتی کوچک تا 85 درصد اصل و سود تسهیلات ضمانت می شود.

مقیسه گفت: بر اساس اساسنامه این صندوق ، به هر واحد صنعتی کوچک ،تا سقف 30میلیارد ریال که معادل 70 درصد اصل و سود تسهیلات است، ضمانت نامه صادر می شود.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در پایان گفت:در مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته تا 85 درصد اصل و سود تسهیلات ضمانت می شود.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین