پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

ثبات مدیریت، رمز موفقیت و توسعه مناطق آزاد کشور

نقش ثبات در مدیریت سازمان ها چه در مناطق آزاد و چه خارج از آن همیشه جزء پرچالش ترین موضوعات بین صاحب نظران در کشور بوده است. بی تردید دستیابی به برنام ههای بلندمدت و اهداف از پیش تعیین شده برای هر سازمانی مستلزم مدیریت یک دست درون سازمانی است.
با نگاهی عمیق تر به این موضوع می توان در خصوص ثبات مدیریت، هم نکات مثبت و هم نکات منفی را برشمرد. قطع به یقین وزن نکات مثبت این امر بسیار بیش از جنبه های منفی آن است و به عبارتی می توان با بررسی و ارزیابی دقیق عملکرد مدیران نقاط منفی را به خوبی از دل سازمان ها بیرون کشید.
شاید عدم دستیابی به ثبات مدیریت در کشور ما ریش های بسیار عمیق در تفکر و نگاه دول تهای مختلف و تی مهای مدیریتی همراه هر دولت دارد؛
در این یادداشت واکاوی این موضوع در کل کشور از نگاه نگارنده مطرح نیست و صرفا تاثیر نگاه ثبات مدیریتی در مناطق آزاد اصل صحبت است. با نگاهی به مناطق آزاد مطرح دنیا مانند جبل علی می توان به تاثیر ثبات مدیریت در پیشبرد اهداف بلندمدت و تبدیل کردن منطقه آزاد جبل علی به یک قطب بزرگ ترانزیت جهانی رسید.
سلطان احمد بن سلیم، مدیرعامل منطقه آزاد جبل علی بیش از دو دهه است که در این سمت م یباشد، مسلما با نگاهی به افق های برنامه ریزی شده در طرح های توسعه این نقطه ترانزیتی بین المللی از جمله برنامه ریزی 13 مرحل های منطقه آزاد جبل علی در توسعه زیرساخ تهای عملیاتی خود ماننده افزایش میزان اسکله های باری این بندر به 35 اسکله و همچنین قابلیت بارگیری و تخلیه ۷۲ میلیون TEU در سال تا سال 2030 نشان از برنامه ریزی های بلندمدت در حوزه های ایجاد زیرساخت ها در این منطقه آزاد با نگاه به ثبات و توان مدیریتی این منطقه دارد.
حال نکته اینجاست که بی شک الگوبرداری درست و مثبت از مد لهای مدیریتی موفق در سطح دنیا در جهت رسیدن به اهداف و مد لهای نوین مدیریتی و تغییر رویکرد مدیریت سنتی در کشور، یکی از مه مترین مباحث برو نرفت از رکود اقتصادی در کشور بوده و بدون تردید ثبات مدیریتی نیز یکی دیگر از راهکارهای دستیابی به اهداف بلندمدت در کشور است، عمده فعالیتهای مناطق آزاد کشور در حوزه های زیرساخت و ایجاد بسترهای جذب سرمایه گذاری باتوجه به شناخت ظرفیت های هر منطقه می باشد.
وقتی ما با یک هجمه یا فشار جناح سیاسی دست به تغییر در مدیریت یک منطقه آزاد بدون نگاه به تجربیات و شناخت منطقه ای یک مدیر قدیمی می زنیم، ناخواسته تاثیر مستقیمی بر ریشه آن منطقه ایجاد کرده ایم؛ صحبت نگارنده به هیچ عنوان تائید و اصرار به حفظ مدیر ناکارآمد در سازما ن ها نیست؛ بی شک دستاوردهای چند ساله مناطق آزاد کشور به خصوص در حوزه ایجاد زیرساخت های عظیم در کشور مرهون عملکرد مثبت همین مدیران است، تجربه و شناخت مدیران مناطق آزاد را به آسانی نادیده نگیریم.

مسلما شکی بر نگاه شایسته سالاری در بدنه مناطق آزاد نیست، ولیکن دغدغه ما فشارهای گاها سیاسی بیرونی در تغییر مدیران لایق مناطق آزاد کشور است.

  • حسین مرادی – سردبیر نشریه مناطق آزاد
پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین