کاخ موزه باغچه جوق

در روستای باغچه جوق در دو کیلومتری ماکو این کاخ موزه قرار دارد که در سال ۱۲۷۲ توسط اقبال‌السلطنه ماکویی از سرداران مظفرالدین شاه ساخته شده است. این کاخ موزه ۱۱ هکتاری به واسطه گچ‌بری‌ها و آینه‌کاری‌های منحصر به فرد خود یکی از گزینه‌های هر گردشگری در سفر به ماکو است.

ورزش‌های ماجراجویانه

اگر اهل ورزش‌های هیجان‌انگیز هستید ماکو یکی از نقاط جذاب برای شماست. این منطقه به واسطه ارتفاعات و جایگاه‌های ویژه محل مناسبی برای گلایدر و پاراگلایدر، کایت، موتورگلایدر و سایر وسایل پروازی است. در عین حال کوه سکار و آرارات، کوهنوردان را به سوی خود می‌خواند. سکار ارتفاع ۲۸۰۰ متری دارد و مناسب یک کوهپیمایی طولانی است. دامنه شرقی آرارات که زیباترین چشم‌انداز را دارد نیز در ایران قرار گرفته و محل مناسبی برای یک کوهپیمایی نه چندان آسان است.

رود زنگمار و چشمه ثریا

بستر زنگمار از سنگ‌های آتش‌فشانی است که از ییلاق‌های شهرستان چالدران در جنوب ماکو سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به ارس می‌ریزد. این رودخانه بین سه تا ۳۰ متر عمق دارد و در آن می‌توان رفتینگ را هم تجربه کرد. چشمه ثریا دیگر جاذبه آبی ماکو است که در نقطه صفر مرزی میان ایران و ترکیه قرار گرفته و یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های ایران است و تالاب ۲۵۰ هکتاری تالاب بورالان ماکو را تشکیل می‌دهد.

منشورهای بازالتی

از سمت ماکو به سمت چالدران که حرکت کنید در محدوده روستاهای گجوت و باشکند، به منشورهای بازالتی می‌رسید. این منشورها حاصل انجماد گدازه‌های آتشفشان است که مجموعه‌ای از ستون‌های شش گوش مستقیم است و سهم بزرگی در ژئوتوریسم منطقه دارد.

بازارگردی

در شمال غرب ماکو بازارچه بزرگ منطقه آزاد دریک محوطه ۳۵ هکتاری قرار دارد. اغلب گردشگران در سفر به این منطقه به بازارچه سر می‌زنند و لوازم مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند. اخیرا مجتمع تجاری امید نیز در آدرس ماکو- سایت – پنج کلاسه احداث شده و با نمایی زیبا و لباس های خارجی مناسب به مشتریان عرضه می شود.

چه بخوریم؟

طبیعت سخاوتمند منطقه ماکو موجب شده انواع غذاها از آش و غذاهای گیاهی تا گوشتی در این منطقه طبخ شود و گیاهان دارویی نیز فرصت نوشیدن اقسام دم‌نوش‌ها را فراهم کرده است. چهمه یا چکمه ترکیبی از بلغور، دنبه سرخ شده یا گوشت، سبزی سنتی (اولیح) و روغن است. شوربا از تخم‌مرغ، برنج، پیاز، سیب‌زمینی، مرزه و پیازچه تشکیل شده و یک غذای آبکی است. در حره، آب و آرد را با هم مخلوط و در روغن سرخ می‌کنند و در نهایت هنگام سرو با شیره انگور صرف می‌شود. باس گوزونه همان املت است که در آن گوجه‌ها را حلقه‌ای خرد می‌کنند و اوماج آشی، نام نوعی از آش است که در آن بلغور، عدس، سبزی کوهی (اولیح) و رب استفاده می‌شود.

اگر اوماج آش را تند کنید نام آن به آجیلی آش عوض می‌شود. یتیمچه نیز نوعی غذای سرخ کردنی و ترکیبی از بادنجان، سیب‌زمینی، گوشت، گوجه فرنگی، کدو و لپه است و کله جوش نیز آشی است از برنج، نخود، سبزی سنتی، بلغور و کشک تشکیل شده. کوفته در ماکو نیز از پیازچه، برنج، بلغور، سبزی مرزه، گوشت چرخ شده، سیب زمینی، و پیازچه درست می‌شود که داخل آن تخم مرغ یا جوجه درسته قرار می‌گیرد.  آیران آشی (آش دوغ)، تره، جیغیرتدّی، خاگینه، آش گوجه، آش ماست، تاس کباب، رشته پلو، قیساوا، حلیم، بولام آش، گویماخ (کاچی)، اشکنه، حدیه، کلم آشی، قاوورما بوزباشی، رشته آشی یا آش رشته، ساج قاوورماسی جزوز، سحر آشی، دلمه برگ مو و دلمه کلم و گشنیز کباب از دیگر غذاهای سنتی ماکو هستند.

کجا بمانیم؟

در ماکو اقامتگاه‌های بوم گردی چندان رونق ندارند اما در این شهرستان نیز انواع و اقسام هتل‌ها و مهمانسراها وجود دارد که می‌توانید برای اقامت آنها را انتخاب کنید. yon.ir/OypiU

چه بخریم؟

حصیر، گلیم، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، فرش دستبافت، تذهیب و نگارگری، سفال و سرامیک، منبت چوب، ساز‌سازی، معرق چوب از جمله صنایع دستی ماکو هستند که می‌توانید آنها را در سفر به این شهر تهیه کنید.yon.ir/wmr5V