پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

نقش زنجیره تولیدکننده، مردم و رسانه در حمایت از کالای ایرانی

لازمه تحقق شعار امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده، اقدام زنجیره ای از نقش آفرینان است که به تعبیر رهبر انقلاب تنها مختص مسئولان نیست و در این بین تولیدکنندگان، مردم و رسانه ها نیز نقش های تعیین کننده دارند.

مقام معظم رهبری نیز درپیام نوروزی تاکید کردند که مخاطب این موضوع همه آحاد ملت از جمله مسئولان هستند.
ایشان تاکید کردند که همه باید کار کنند و محور هم عبارت است از تولید ملی، یعنی اگر چنانچه تولید ملّی را همه تعقیب کنند و دنبال‌گیری کنند، بسیاری از مشکلات اقتصادی، مشکلات معیشتی مردم -هم مسئله‌ اشتغال، هم مسئله سرمایه‌گذاری و بقیّه‌ چیزها، حل خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه ای شعار امسال را حمایت از کالای ایرانی انتخاب کردند و گفتند: این فقط مربوط به مسئولین نیست، آحاد ملّت همه می‌توانند در این زمینه کمک بکنند و به معنای واقعی کلمه وارد میدان بشوند.
رهبر معظم انقلاب در جریان سخنرانیشان در حرم مطهر امام رضا (ع) در نخستین روز از سال 97، نیز به تشریح اقدامات و وظایف پرداختند و ارزان تمام کردن و رقابت پذیر کردن کالای ایرانی با جنس خارجی، انطباق تولید با نیازهای روز، ارتقای کیفیت تولید داخلی، افزایش تولید داخلی، رعایت ظرافت های لازم در تولید، بازاریابی بیرون از کشور و صادرات را از جمله اقدامات در این عرصه دانستند.
ایشان همچنین تلاش و تعصب در خرید کالای ایرانی و فروش کالای ایرانی توسط فروشندگان را از دیگر الزامات تحقق این موضوع مهم عنوان کردند.
وجوه مختلف نقش ها و نقش آفرینان در موضوع حمایت از کالای ایرانی، احصاء و معرفی وظایف هر بخش و فرهنگ سازی در زمینه عمل به وظایف را ضروری می سازد.
علاوه بر مسئولان که وظیفه هماهنگی و اقدام جهت تحقق حمایت از کالای ایرانی را بر عهده دارند، بخش عمده ای از تاکید رهبر معظم انقلاب مربوط به تولیدکنندگان و مردم است که رفتار آنان این حمایت را شکل اجرایی می بخشد.
با تحقق شعار امسال علاوه بر تقویت اقتصاد ملی و شکوفایی اقتصادی، منافع تولیدکنندگان داخلی نیز به خوبی تامین می شود که نتیجه آن نیز افزایش تولید و ایجاد فرصت های شغلی جدید خواهد بود. بنابراین تولیدکنندگان نقش اساسی در این فرآیند دارند و اساسی ترین اقدام آنها باید افزایش کیفیت کالاها و رقابت پذیر کردن آنها باشد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در سخنانی در تبریز با تاکید بر موضوع اهمیت ضرورت بالابردن کیفیت محصولات داخلی، گفت: مقصود از حمایت از کالای ایرانی این نیست که هر محصولی با هر کیفیتی به مردم عرضه شود بلکه باید محصولات از کیفیت و قیمت مناسب برخوردار باشد.
وی با تاکید بر استفاده از توانمندی های داخلی برای اجرای طرح های بزرگ صنعتی، تاکید کرد: استفاده از توانمندی داخلی باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. البته مقصود از حمایت از کالای ایرانی این نیست که هر محصولی با هر کیفیتی ارائه شود بلکه باید محصولات از کیفیت و قیمت مناسب برخوردار بوده و رقابت در بازار نیز وجود داشته باشد.
کالاهای ایرانی باید قدرت رقابت پذیری خود را ارتقاء دهند که این تحقق این موضوع در گرو اقدامات تولیدکنندگان داخلی است. همانطور که باید مردم نسبت به خرید کالای ایرانی تعصب داشته باشند، تولیدکنندگان نیز باید متعصبانه نسبت به ارتقاء کیفیت کالاهای خود اقدام کنند.
علاوه بر رقابت پذیری از لحاظ کیفیت این کالاها باید توان رقابت با کالای خارجی از نظر قیمت را نیز داشته باشند. رفتار مردم نیز بستگی به نوع کیفیت کالاهای ایرانی و قیمت آنها دارد و در این صورت است که اعتماد مردم جلب خواهد شد، گرچه هنوز برخی مردم خرید کالای خارجی حتی کالاهای بی کیفیت را نوعی برتری و مزیت می دانند که این موضوع باید از طریق فرهنگ سازی زدوده شود که آن هم به حوزه فعالیت ها رسانه ها باز می گردد.
رسانه ها علاوه بر ترغیب تولیدکنندگان به تولید با کیفیت و معرفی تولیدکنندگانی که گام های اساسی در جهت رقابت پذیری برداشته اند، باید وظیفه سنگین فرهنگ سازی برای نگاه متعصبانه مردم به تولیدات داخلی را نیز به انجام برسانند.
راه اندازی موجی قدرتمند از تشویق و ترغیب مردم به استفاده از کالای ایرانی علاوه بر تحقق شعار امسال، در موضوع اشتغال، تولید و اقتصاد مقاومتی نیز تاثیرگذار خواهد بود که نتیجه آن بهبود اقتصاد ملی خواهد بود.
در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز در مقعطی از زمان چنین اهتمام عمومی شکل گرفت و این کشورها امروز شاهد رشد اقتصادی مطلوب هستند.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین