پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

مزیت ها و مشوق ها، کلید طلایی مناطق آزاد

با نیم نگاهی به مناطق آزاد کشورهای همسایه و پیشرفت و رونق اقتصادی آنها در جهت توسعه منطقه ای و حتی نقش برخی از این
مناطق در اقتصاد کلان جهان همانند منطقه آزاد جبل علی امارات، به راستی می توان نقش مناطق آزاد را در یک محدوده خارج از سرزمینی هرکشوری بسیار تاثیرگذار در جهت رونق اقتصادی تفسیر کرد.
شاید دستیابی به پویایی در اقتصاد مناطق آزاد فرای نگاه مدیران بعضادولتی و سازمان های دولتی تصمیم ساز در عرصه کلان آنها باشد؛ احتمالا باید از نگاه فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران به ظرفیت سازی و مشوق سازی در مناطق آزاد نگریست.
به تعبیری ما دو نگاه کلان سرمایه گذاری داخلی و خارجی در مناطق آزاد کشور داریم، حال اگر از دیدگاه سرمایه گذاران و فعالین بازار به سرمایه گذاری به مقوله مناطق آزاد بنگریم، چه عواملی می تواند باعث تشویق و حرکت این سرمایه ها در مناطق آزاد کشور شود؟! آیا به صرف کلمه منطقه آزاد به تنهایی و بدون مزیت های تشویقی از باب جذب سرمایه می تواند برای طرف های داخلی و به تبع آن سرمایه گذاران خارجی جذاب باشد؟

در سرمقاله چند شماره گذشته نشریه مناطق آزاد به این نکته به اصرار اشاره کردم که ما تا زمانی که در جذب و بسترسازی سرمایه گذاران داخلی کشور موفق نباشیم، به حتم در جذب سرمایه گذاران خارجی نیزنمی توانیم توفیقی به دست آوریم.

بی شک فعالین اقتصادی داخلی بهترو حرفه ای تر از سازمان های مناطق آزاد کشور و حتی دولت محترم می توانند شرکای تجاری و فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران خارجی را با محوریت گسترش فعالیت های حوزه تخصصی خود وارد مناطق آزاد کشور کنند.
با نگاهی گذرا به حجم سرمایه گذاری های خارجی در حوزه هایی به جزنفتی در مناطق آزاد کشور، می توان دریافت کم اقبالی ما در جذب این سرمایه گذاران در بدو امر بوده است. نکته دوم، عدم حضور فعالین درگیراقتصادی در کنار سرمایه گذاران خارجی کنونی، نشان از عدم رضایت آنها از حضور در بازار مناطق آزاد کشور را دارد که اگر بی تردید ما درحوزه رضایتمندی این دست از سرمایه گذاران مثبت عمل کرده بودیم،
این افراد خود در جذب سرمایه گذاران دیگر به عنوان یک بازوی مهم درکنار سازمان های مناطق آزاد عمل می کردند و اکنون شاهد بیش از ده هاسرمایه گذار از یک کشور در هر یک از مناطق آزاد بودیم.تا زمانی که ما در مناطق آزاد کشور با هدف گذاری های بلند مدت در کنار
آموزش در جهت نیل به کسب و کارهای جهانی قدم برنداریم، مسلماروز به روز شاهد افول اقتصاد در این مناطق خواهیم بود و به تعبیری به سمتی حرکت نکنیم که باعث شکستن سدهای مزیت و مشوق های ایجاد شده بین مناطق آزاد و سرزمین اصلی باشیم و روزی را شاهد باشیم که هیچ مزیتی در مناطق آزاد کشور به نسبت سرزمین اصلی برای فعالین اقتصادی وجود نداشته باشد.
نکته کلیدی مناطق آزاد در کلمه آزاد آن خلاصه می شود؛ آزادی اقتصاد،آزادی تعاملات اقتصادی بین المللی، آزادی در ورود علم و تکنولوژی،آزادی در جهت فعالیت تجاری برای تجار، آزادی از بروکراسی هایپیچیده اداری و مجوزی سرزمین اصلی و ده ها آزادی دیگر با محوریت اقتصادی.

بی شک نقش دولت محترم در اعطای آزادی عملکرد و ثبات تصمیم گیری در خصوص اقتصاد با محوریت تفویض اختیارات قانونی به سازمان های مناطق آزاد کشور به صورت واقعی، تاثیر بسیار مهمی در شکوفایی اقتصاد کشور و تعاملات بین المللی با محوریت مناطق آزادخواهد داشت.

منبع: هفته نامه مناطق آزاد – حسین مرادی

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین