پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

قابلیت ماکو برای گذر از مرحله سنتی به صنعتی

منطقه آزاد ماکو جوان ترین و مستعدترین منطقه آزاد کشور برای حمایت از کالای ایرانی به شمار می رود و با برخورداری از زیرساخت های توسعه صنعتی و تجاری، قابلیت گذر از مرحله سنتی به صنعتی و تولید صادرات محور را داراست.

به گزارش ایرنا نامگذاری عنوان حمایت از کالای ایرانی از یک سو و افزایش عوارض خروج از کشور که تعداد جویندگان کار را در منطقه آزاد ماکو افزایش داده از سوی دیگر این سازمان را در یک مسیر الزام آور قرار داده است؛ مسیری که به تولید و ایجاد اشتغال از طریق جذب سرمایه گذاری منتهی می شود.
دیدگاه سنتی نسبت به کارکرد مناطق آزاد به مصرف گرایی، واردات و بازار خرید کالاهای خارجی گره خورده است اما منطقه آزاد ماکو با تدبیر مدیران در این برهه می تواند هم در جهت ایجاد اشتغال برای مرزنشینان و هم در مسیر تحقق شعار سال گام بردارد.
اکنون به برکت دولت تدبیر و امید بسیاری از زیرساخت های افزایش صادرات کالاهای تولیدی، صادرات مجدد، رشد و افزایش واحدهای دانش بنیان در این منطقه فراهم شده و گام های نهایی، جذب سرمایه گذاری، رونق تولید داخلی و مقابله با واردات بی رویه و قاچاق کالاست.
سرمایه گذاران نیز با توجه به وجود زیرساخت های لازم و موقعیت ممتاز منطقه آزاد ماکو و برخورداری از برخی مزایای قانونی همچون معافیت های کامل مالیاتی به مدت 15 الی 20 سال و بخشودگی سود و عوارض گمرکی در صورت حمایت روزافزون مسئولان، رغبت بیشتری برای سرمایه گذاری در این منطقه خواهد داشت.
قرار گرفتن گمرک بازرگان به عنوان بزرگترین مرز زمینی کشور با قدمت 90 ساله، وجود چهار شهرک صنعتی در درون محدوده منطقه، معادن فلزی و غیرفلزی از جمله تیتان، باریت، فلدسپات، میکا، سیلیس، سنگ نقره و انواع سنگ های تزئینی و سایر کانی‌های با ارزش صادراتی و نیروی کار نیز از ظرفیت های بالقوه این منطقه به شمار می رود.
منطقه آزاد ماکو به برکت دولت تدبیر و امید در عرض کمتر از 2 سال صاحب فرودگاه، پایانه صادراتی و نمایشگاه بین المللی شده و راه های منتهی به این منطقه نیز توسعه یافته است.
** ضرورت ایجاد خوشه های صنعتی
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو ایجاد خوشه های صنعتی را یک راهکار نوین برای توسعه این منطقه در ماه های پیش رو عنوان کرد و گفت: این مدل موجب ایجاد صنایع همگن و تحقق حمایت از کالای ایرانی در این منطقه می شود.
به گفته غلامرضا سلیمانی علاوه بر ایجاد خوشه های صنعتی استفاده از تخصص نخبگان، جذب سرمایه گذار خارجی و افزایش کیفیت نیز در توسعه روزافزون این منطقه و تحقق شعار سال راهگشاست.
وی ادامه داد: مهمترین هدف این مدل ایجاد فضای رقابتی بین بنگاه های تولیدکننده در یک منطقه است و منطقه آزاد ماکو برای رشد اقتصادی، صنعتی و حرکت در مسیر رقابت پذیری بهترین موقعیت را دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با تاکید بر انتقال فن آوری و دانش های پیشرفته بین المللی به منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: این منطقه با قرار گرفتن در جاده ابریشم دارای موقعیت استراتژیکی برای ورود به بازارهای خارجی است و با توسعه روابط دیپلماتیک و جذب سرمایه گذاران خارجی می توان گام های موثر در تحقق شعار سال برداشت.
وی با اشاره به لزوم انجام کار تشکیلاتی و جمعی برای توسعه اقتصادی و صنعتی منطقه، افزود: برای نیل به این هدف باید تمامی نهادها و مردم دست در دست هم دهند و در جهت شکوفایی اقتصادی، صنعتی و به خصوص استفاده از ظرفیت های گردشگری این منطقه تلاش کنند.
وی با تاکید بر زمینه سازی برای مشارکت نخبگان ماکو در برنامه ریزی برای توسعه این منطقه از سرمایه گذاران خواست تا با سرمایه گذاری و ایجاد بنگاه های اقتصادی در این منطقه از مزایای قانونی منطقه آزاد ماکو بهره مند شوند.
** منطقه آزاد ماکو؛ پیشران اقتصاد آذربایجان غربی
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به زیرساخت های فراهم شده در منطقه آزاد ماکو طی سال های اخیر، گفت: این منطقه به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور پیشران و رونق بخش اقتصاد این استان محسوب می شود.
محمدمهدی شهریاری افزود: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور حرکت اساسی خود را برای تبدیل شدن به کانون های جوشان تولید، ترانزیت، صادرات و صادرات مجدد آغاز کرده و در زمینه افزایش ظرفیت های دانشگاهی و خدمات گردشگری نیز گام های استواری در این مناطق برداشته شده است.
وی ادامه داد: حمایت از کالای ایرانی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است با جدیت در منطقه آزاد ماکو پیگیری می شود و تجارت خارجی می تواند محرک و عامل توسعه این منطقه باشد.
** رویکرد مناطق آزاد در سال جاری حمایت از کالای ایرانی است
مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور معتقد است که رویکرد حمایت از کالای ایرانی یک هدفگذاری بسیار عالمانه و دلسوزانه‌ است و مناطق آزاد و به ویژه منطقه آزاد ماکو به طور جدی در تحقق این شعار و رونق تولیدات داخلی گام برمی دارد.
به گفته مرتضی بانک اقدامات زیر ساختی در منطقه آزاد ماکو در حد قابل قبول فراهم شده و این منطقه آماده حرکت در مسیر توسعه صنعتی و تولیدی بر اساس سیاست های ابلاغی دولت است.
وی ادامه داد: جذب سرمایه گذار برای تولید داخلی و سوق دادن آن به سمت رقابت با بازارهای جهانی رویکردی است که با حمایت مردم می تواند باعث رشد اقتصادی منطقه آزاد ماکو شود.
وی ایجاد پنجره واحد در منطقه آزاد ماکو را یک ضرورت دانست و گفت: شعار اولیه و مبنای وجودی مناطق آزاد در ایران حذف بروکراسی های اداری و تسریع در به حرکت درآوردن امور اقتصادی و فعالیت های سرمایه گذاری بوده است و باید در این مسیر گام های موثر برداشت.
به گزارش ایرنا منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیائی شامل شهرستانهای ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی الیه شمال غرب کشور واقع شده است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای 140 کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و 130 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین