پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

حرکت منطقه آزاد ماکو با رویکرد اندیشه محوری نتیجه بخش است

قائم مقام پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت، ضمن قدردانی از پروژه های زیرساختی مناسبی که در منطقه انجام شده است گفت: حرکت منطقه آزاد ماکو با رویکرد اندیشه محوری و الگوهای اقتصادی مدرن نتیجه بخش است.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، دکتر علی ملکی افزود:  وجود یک نهاد حل مسئله برای رصد ظرفیت های بالقوه و بالفعل و ارائه ساختارهایی برای استفاده از این ظرفیت ها لازم و ضروری است.

وی پیشنهاد داد نام این موسسه “تمام” گذاشته شود که مخفف عبارت “توسعه منطقه آزاد ماکو” است.

دکتر ملکی با اشاره به اینکه مناطق آزاد برای صادرات طراحی شده اند افزود: ماموریت این مناطق افزایش صادرات است اما در ساختار برای واردات متناسب شده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: تهیه بسته های تشویقی برای سرمایه گذاران مبتنی بر مطالعات امکان سنجی و الگوهای مشارکت موثر، باید اجرا شود و در این میان باید سرمایه گذاران بومی در مرکز توجه باشند، همچنین بومی هایی که منطقه را ترک کرده اند باید با سیاست های مناسب به منطقه بازگردانده شوند.

وی کشاورزی منطقه را به نوعی کشاورزی ناپایدار تعریف کرد و اظهارداشت: کشاورزی باید پایدار باشد، تولید محصولاتی که هزینه انتقال آب و توزیع آب خود را نیز نمی توانند جبران کنند نمی توان آن را کشاورزی پایدار نامید.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم وجود منابع غنی آب، بیابان زایی در منطقه در حال وقوع است که باید با مدیریت بخش های کشاورزی و آب، مشکلات آن برطرف شود.

دکتر حسنی استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز در این نشست پیشنهاد راه اندازی رشته هنرستانی “ترانزیت و حمل و نقل” را در هنرستان های منطقه ارائه داد که می تواند بعد از 3 سال افراد متخصصی در این زمینه وارد بازار کار کند.

همچنین در این جلسه با اشاره به نزدیکی منطقه آزاد ماکو به کشور ترکیه و اروپا به انتقال تکنولوژی و تولید مشترک محصول بین ایران و ترکیه، رفع مشکل بیمه، بانک و لجستیک و ارائه مشوق های خاص برای شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی جهت ورود به منطقه آزاد ماکو تاکید شد.

در ادامه دکتر مقدم برندسازی حوزه گردشگری را یکی از عوامل رویکرد گردشگران به منطقه دانست و گفت: باید ابتدا به این سئوال پاسخ داده شود که ماکو چیست؟ کجاست؟ و قرار است چه شود؟

وی ادامه داد: با رسیدن به پاسخ این سئوالات می توان به یک برند قابل اعتماد جهت جلب و جذب سرمایه گذاران بخش گردشگری رسید و سپس شاهد توجه گردشگران داخلی و خارجی به منطقه آزاد ماکو خواهیم بود.

دکتر امامی سرمایه گذار بخش زیست محیطی و گردشگری نیز با تاکید بر احترام، تشویق و حمایت سازمان از سرمایه گذاران جهت ورود سرمایه به منطقه آمادگی خود را جهت سرمایه گذاری در بخش های مختلف گردشگری و زیست محیطی اعلام کرد.

در پایان این جلسه دکتر سلیمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو بر جمع بندی و ارائه نقشه راه جهت توسعه منطقه تاکید کرد و گفت: برنامه های ما بر اساس مطالعات علمی صورت گرفته و با ایجاد ارتباطات پیوسته با مراکز علمی منطقه ای و کشوری رشد منطقه را تسریع می کنیم .

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین