پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

آمار مستند، عامل شفافیت و اطمینان سرمایه گذاران به مناطق آزاد

نقش وجود آمارهای دقیق و مستند در مسیر توسعه اقتصادی و برنامه ریزی های کلان در حوزه های مختلف در مناطق آزاد کشور و ویژه اقتصادی بسیار مهم و بااهمیت است.
امروزه در دنیا اغلب شرکت های بزرگ، فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران در جهت حضور در حوزه های جدید سرمایه گذاری در اقصی نقاط جهان، برآیند آماری آن نقاط را محورتصمیم گیری و سرمایه گذاری خود قرار می دهند.
بی تردید خلاء وجود آمارهای ارائه شده از سوی مراجع رسمی و بین المللی در خصوص حوزه های مختلف در مناطق آزاد، از زمان شکل گیری تاکنون، تا حدود زیادی بر نقش محوری و تاثیرگذار این قطب های اقتصادی کشور اثر منفی گذاشته است.

این مبنا تاکنون  نفی وجود آمارهای ارائه شده از سوی سازمان های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نبوده است، ولی حضور مرکز آمار ایران و مهر تایید این سازمان رسمی و بین المللی کشوری بر روی برآیند خروجی آمارهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، می تواند نقش بسیار تاثیرگذاری را به نسبت قبل در جهت مستند کردن فعالیت های گوناگون اقتصادی، صنعتی، گردشگری، تجاری و… در مناطق آزاد کشور داشته باشد.
این قبیل حرکت و تصمیم گیری ها نشان از دمیده شدن روحی متفکر در بدنه مناطق آزاد کشور دارد. شاید ما پس از گذشت نزدیک به سه دهه از تاسیس مناطق آزاد، حرکت ها و گام هایی برمی داریم که در تمامی جهان در بدو امر شکل گیری مناطق آزادشان این اتفاقات افتاده است، اما هر چند دیر ولی می توان با راهکارها و تعاملات مثبت، نقش کلیدی مناطق آزاد را در اقتصاد کلان کشور بیش از پیش نمایان کرد.
بی شک یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین و در عین حال کم مورد توجه ترین نقش مناطق آزاد کشور، اشتغال زایی و ایجاد کار در مناطق عمدتا محروم کشور باشد، که شاید به دلیل عدم ارائه آمار مستند به نسبت جمعیت مناطق آزاد کشور، این مهم تاکنون در جامعه ما که یکی از بحران های چند دهه گذشته را، اشتغال می نامند، در مناطق آزاد کشور با بالاترین نرخ اشتغال زایی و بدون هیچ تحمل هزینه ای بر دوش دولت انجام داده است.

این در حالی است که بر طبق آمار، جمعیت مناطق آزاد کشور را در حدود یک میلیون نفر ارزیابی می کنیم و به نسبت نیروی شاغل در این مناطق، در حدود 280 هزار نفر ایجاد اشتغال مستقیم داشته ایم، که این خود گواهی است بر تاثیر این مناطق در اقتصاد کشور و یا با نگاهی به آمار 13 میلیونی ورود گردشگر به مناطق آزاد می توان نقش و تاثیر این مناطق را در حوزه
گردشگری کشور به واقع مشاهده کرد.
حال نکته مهم این است که وقتی ما این دست آمارهایی که از سوی مناطق آزاد کشور  ارائه می شود را می بینیم، شاید تا حد زیادی نگاه مان را به مناطق آزاد تغییر می دهیم، پس می توان گفت که اگر ما ریزآمارهای مختلف در مناطق آزاد کشور را از سوی یک موسسه
رسمی و مورد تایید سازمان های بین المللی مانند مرکز آمار ایران دریافت کنیم، تا چه  حدودی می توانیم مستندتر از قبل در حوزه ها و ظرفیت های مختلف مناطق آزاد برای توسعه  اقتصاد کلان داخلی و تاثیر بر اقتصاد ملی و بین المللی به نسبت قبل نقش سازنده ایفا کنیم.
بی تردید وجود آمارهای مستند و رسمی می تواند نقطه اتکا برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی کشور در خصوص برآورد ثبات اقتصادی و اقتصاد گردشی مناطق آزاد در جهت برنامه ریزی از باب حضور در این مناطق نیز باشد. از منظری دیگر برآیند آمارهای رسمی
و دقیق می تواند در شناساندن نقاط ضعف و کاستی ها در بعضی از حوزه های مناطق آزاد و حتی خود نقاط مناطق آزاد کشور از باب توجه بیشتر به آن مقوله در خصوص رفع این کاستی ها گام مثبتی باشد.
وجود آمارهای مستند در حوزه های فرهنگی در مناطق آزاد در باب موضوعات جمعیتی، قومی، سنی و… می تواند نقش بسیار پررنگی در جوامع محلی این مناطق داشته باشد.
بی شک جوامع موفق و قوی در حوزه های اقتصاد کلان دنیا، بر محور ریزآمارهای اقتصادی خود و شرکای تجاری و حتی رقبای تجاری خود حرکت می کنند که این امر باعث موفقیت و دستیابی به رشد اقتصادی بر پایه آمار در این جوامع می شود.
امید است این قبیل همکاری ها و تعاملات بین سازمان های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی  کشور و سازمان ها و مجموعه های دولتی، رسمی و قابل اسناد در مجامع بین المللی باعث رشد، شکوفایی و پویایی بیش از پیش مناطق آزاد در تمامی عرصه های کلان کشور گردد.

منبع : هفته نامه مناطق آزاد

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین