پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

توسعه کشاورزی مبتنی بردانش با ایجاد کارگروه تخصصی در منطقه آزاد ماکو

نشست مشترک مسئولین حوزه کشاورزی، دامپروری و منابع طبیعی با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو و مدیرکل جهادکشاورزی آذربایجان غربی در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد برگزار شد.

ایجاد کارگروه های تخصصی توسعه کشاورزی مبتنی بر دانش روز برای عرضه در بازارهای جهانی و کارگروه تخصصی  تمرکز بر حوزه های نوین کشت از جمله تصمیمات مدیران در حوزه کشاورزی منطقه آزاد ماکو بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین بخش های زیرساختی اقتصاد منطقه بیش از هرزمان دیگری به توجه نیاز دارد.

دکتر سلیمانی  با اشاره به اینکه استفاده از تخصص و دانش روز دنیا در مدیریت بخش کشاورزی مهمترین دغدغه مسئولین است، افزود: کشاورزی بعنوان مجموعه ای از فعالیت های اقتصادی مشتمل بر علوم متعدد است که به ما می آموزد چگونه از منابع انسانی و طبیعی کشور به روشی پایدار بهره گیری کنیم تا ضمن صیانت از محیط زیست طبیعی، غذای سالم مورد نیاز کشور را تامین کرده و به رشد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دست یابیم.

وی از پشتوانه علمی و پژوهشی به عنوان ابزاری برای تاثیرگذاری بیشتر در امور اجرایی و اقدامی نام برد و ادامه داد: در کشاورزی دانش بنیان پس از تحقیقات، نظام دانش و اطلاعات از ارکان اصلی محسوب می شود که به دلیل برخی غفلت های صورت گرفته در گذشته، ما در این بخش تا حدودی عقب تر از جامعه جهانی هستیم و از این رو تلاش می کنیم تا ساماندهی مناسبی در این بخش داشته باشیم.

وی افزود: حوزه تحقیقات کشاورزی در سال های اخیر  عملکرد موثری داشته است و می طلبد که این دستاوردهای علمی در عمل به بار بنشیند و آثار آن در مدیریت بهینه آب و الگوی کشت منطقه محسوس باشد.

مدیر کل جهادکشاورزی آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: اجرای طرح های آبیاری نوین در پایاب سد کرم آباد با 37 هزار و 400 هکتار در منطقه آزاد ماکو که 11 هزار هکتار در شوط، 3 هزار هکتار در ماکو و 24 هزار هکتار در پلدشت به عنوان پایلوت اجرا شده که از جمله راهکارهای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است.

اسمعیل کریم زاده افزود: با اجرای این طرح در این منطقه آزاد ماکو برای 30 هزار نفر به صورت مستقیم فرصت تثبیت شغل فراهم می شود.

وی اضافه کرد: افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی و مقابله با کمبود بارندگی از اهم اهداف اجرای آبیاری نوین در اراضی دیم منطقه آزاد ماکو است.

وی با اشاره به اینکه عشایر آذربایجان غربی 25 درصد تولیدات پروتئینی استان را تامین می کنند افزود: درهر کجا جوانان و زنان عشایری دچار مشکل شوند ، برای حل مشکلات آنها از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

کریم زاده از اجرای ۱۶ طرح عمرانی از محل پروژه آب‌های مرزی در ماکو خبرداد و  اضافه کرد: امیدواریم در زمان باقی مانده از تعهد اجرایی، روند اجرایی این طرح‌ها به خوبی پیش برود.

 

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین