پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

تشریح اهداف، رویکرد و برنامه های اندیشکده توسعه ای منطقه آزاد ماکو

رئیس اندیشکده توسعه منطقه آزاد ماکو در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری اهداف، رویکرد و برنامه های این اندیشکده را تشریح کرد.
دکتر علی ملکی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: اندیشکده توسعه ای با حمایت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو؛ مسئولین استانی و ملی با پشتیبانی دانشگاه صنعتی شریف به منظور بکارگیری استعدادهای نخبگان؛ تجربیات فعالان حوزه های مختلف و کارشناسان بومی منطقه برای ترسیم سند راهبردی و توسعه ای این منطقه ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه این اندیشکده بصورت هیئت امنایی از بخش غیردولتی و خصوصی اداره می شود افزود: این اندیشکده در واقع حلقه واسط بین مدیریت سازمان منطقه آزاد و گروه های نخبگان و متخصصین است.
این عضو هیات علمی دانشگاه شریف ادامه داد: ساختار این اندیشکده کاملا شفاف و بر روی قاعده است و بودجه آن از محل اعتبارات مطالعاتی که در گذشته نیز تخصیص یافته بود تامین می شود.
ملکی شناسایی و مطالعه در خصوص ظرفیت های توسعه ای از جمله برنامه ریزی هدفمند برای تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد، تقویت علمی نیروهای بومی را از جمله اهداف این اندیشکده عنوان کرد و افزود: مطالعه در خصوص اشتغال مولد و پایدار، تامین تخصص های مورد نیاز منطقه، کسب مهارتها و تخصص های لازم برای اشتغال جوانان ، کار آفرینی و همچنین ایجاد بسترهای لازم برای ایجاد درآمد پایدار برای منطقه و سازمان از دیگر اهداف این اندیشکده است.
وی با اذعان بر اینکه سیاست های توسعه منطقه ای و الگوسازی، لازمه توسعه اقتصادی کشور است افزود: این تیم با به‌کارگیری جدیدترین متدهای نوآوری در جهان علاوه بر مطالعه در مورد حوزه های مختلف توسعه منطقه؛ موجب ایجاد دیدگاه‌هایی کاملاً جدید در حوزه‌های کارآفرینی می شود.
ملکی با اشاره به اینکه الگوی توسعه ای وارداتی نیست و نمی شود کسی در پایتخت بنشیند وبرای مناطق دور سیاستگذاری کند تصریح کرد: برای رسیدن به منطقه ای توسعه یافته و ایجاد تحول اقتصادی نیازمند استفاده از دانش بومی، مشارکت مردمی، پیشتیبانی فکری وعلمی هستیم.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه برنامه های سازمان منطقه آزاد ماکو درجهت درگیر کردن بیشتر مردم مناطق روستایی و بومی سیاست گذاری می شود ادامه داد: باید بتوانیم از ظرفیت های محلی از جمله تولیدات روستایی، دامی، ظرفیت های گردشگری کمال استفاده را ببریم.
وی مطالعات این اندیشکده را منطبق بر تغییرات محیطی و پیش بینی تمامی عوامل و موانع توسعه عنوان کرد و ادامه داد: می توان با برنامه ریزی پیش دستانه تغییر قوانین، اتفاقات غیرمنتظره و … را ملاحظه کرد و مانع رکود اقتصادی یک منطقه با تدوین دستورالعمل های متغیر شد.
رئیس اندیشکده توسعه ای منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: با وضعیت رکود درآمدی از گمرک باید با الهام گیری از دانش بومی برای رفع مشکلات و چالش های فعلی رکود درآمد استفاده کرد.
وی ایجاد اشتغال را از اولویت های مطالعات اندیشکده بر شمرد و گفت: نگاه علمی و پژوهشی به چرخه تولید زنجیره ای نقش اثرگذاری در خودکفایی ملی، کاهش وابستگی به خارج از سویی و ایجاد فرصت های شغلی پایدار از سوی دیگر دارد.
دکتر ملکی، زنجیره ای کردن صنایع تولیدی را در منطقه بسیار پر اهمیت خواند و افزود: تجربه نشان داده است که تولیدات انفرادی راه به جایی نبرده و باید بصورت خوشه ای و زنجیره ای عمل کرد. باید باور کنیم ظرفیت های منطقه در حوزه لجستیک، تولیدات دامی و عشایری، گردشگری و … بی نظیر است و با برنامه ریزی می توان کمال بهره را از این موهبت الهی برد.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین