پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

جاده ابریشم، نشانه ارتباط تمدنی ایران با همسایگان است

معاون اول رئیس جمهوری گفت: جاده ابریشم نشانه ارتباط فرهنگی ، تاریخی و تمدنی ایران با کشورهای همسایه است.

اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در مراسم افتتاح مجتمع بندری کاسپین در منطقه آزاد انزلی بیان داشت: امروز اولین محموله با راه اندازی کریدور حمل و نقل چین – قزاقستان – ایران، وارد منطقه آزاد انزلی شد و با بازگشایی این مسیر، چین ، بندر اکتائو قزاقستان و ایران به هم متصل شدند.
وی ادامه داد: این مسیر، بسیار مهم است و امیدواریم ارتباط و همبستگی ما با کشورهای همسایه و خصوصاً چین توسعه یابد و گسترش این ارتباط ، روابط راهبردی ما با سایر کشورها را توسعه می بخشد.
مجتمع بندری کاسپین بزرگترین پروژه زیرساختی مناطق آزاد ایران است که برای ساخت موج شکن ها، حوضچه آرامش و پنج پست اسکله و سایر بخش های زیرساختی آن تاکنون یک هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد انزلی و سرمایه گذاری بخش خصوصی هزینه صرف شده که حدود 300 میلیارد تومان آن از سوی بخش خصوصی هزینه شده است.
مجتمع بندری کاسپین که با هدف توسعه صادرات کشور به کشورهای حاشیه دریای خزر و به ویژه روسیه در مسیر خدمات رسانی به کشتی های تجاری داخلی و خارجی قرار گرفت، نقش موثری در فعال سازی کریدور شمال جنوب دارد و مسیر تجاری جدید اروم چی، اکتائو، انزلی را که خط ترانزیتی جدیدی میان ایران و چین با طول زمان و هزینه تردد کمتر است، عملیاتی می کند.
ظرفیت حوضچه آرامش مجتمع بندری کاسپین 200 هکتار بوده و پسکرانه آن در حدود 500 هکتار می باشد که عمق آبخور مناسب آن 7.5 متر در فاز اول و 9 متر در فاز دوم خواهد بود و با 22 پست اسکله ای که در فاز نهایی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت، ظرفیت تخلیه و بارگیری 15 میلیون تن کالا را خواهد داشت.
با ورود اولین محموله تجاری از طریق کریدور ترکیبی چین، قزاقستان، ایران (بندر کاسپین) علاوه بر کوتاه تر شدن مدت زمان سفر هزینه انتقال کالا نیز کاهش می یابد.
بندر کاسپین بزرگترین پروژه زیر ساختی مناطق آزاد کشور است که با حضور حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری در سال 96 به طور رسمی افتتاح شد و از زمستان سال گذشته نیز مرز رسمی آن توسط هیأت دولت به تصویب رسید و در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته، تفاهم نامه همکاری با سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با این بندر منعقد شد تا علاوه بر تکمیل زیرساخت های مادی آن، تمامی الزامات و پروتکل های فعالیت داخلی و بین المللی آن نیز پیگیری و انجام شود.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است. قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب ، دارا بودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر ، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه ، کراسنودسک در ترکمنستان ، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان ، دسترسی از طریق راه های مناسب به بازارهای مصرف کشورهای همسود (CIS) و نزدیکی به فرودگاه بین المللی سردارجنگل رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین