پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

جذب سرمایه گذار با حذف موانع ساختاری در منطقه آزاد ماکو

کارشناسان معتقدند؛ رفع مسائل و مشکلات سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی که در سالهای اخیر به یک معادله مجهول و حل نشدنی تبدیل شده نه با اقدامات مقطعی و تزریق غیراصولی تسهیلات که با اصلاح موانع ساختاری امکانپذیر است.

به گزارش پایگاه خبری ، منطقه آزاد ماکو در سال های اخیر  با جذب 3900 میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی و 95 میلیون دلار پروژه های سرمایه گذاری خارجی سهم خوبی در جذب سرمایه گذار بخش خصوصی در مناطق آزاد کشور داشته است.

اما مشکلات و موانعی بر سر راه این سرمایه گذاران اعم از مشکلات و بروکراسی های موجود و یا قوانین دست و پاگیر در مناطق آزاد باعث دلسردی سرمایه گذاران خارجی و داخلی در مناطق آزاد می گردد که منطقه آزاد ماکو نیز از این امر مستثنی نیست.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو در دیدار با جمعی از سرمایه گذاران بخش خصوصی گفت: با مطالعاتی اولیه که در خصوص مشکلات و مسائل منطقه داشتیم در اولویت اول با تشکیل کارگروه های مختلف در اندیشکده توسعه ای به موانع سر راه سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی پرداختیم.

غلامرضا سلیمانی افزود: باید موانع بهره مندی مردم استان از مزایا و قوانین مناطق آزاد با تعامل مسئولان برداشته شود تا ساکنان محدوده این منطقه نیز مانند سایر مناطق آزاد از این مزیت ها برخوردار شوند.

وی حذف بروکراسی های اداری اضافی، ایجاد میزخدمت، ارائه خدمات الکترونیک و تسهیل در اخذ مجوز فعالیت اقتصادی را از جمله اقدامات ضربتی این سازمان در این خصوص عنوان کرد و گفت: با توسعه زیرساخت ها در منطقه آزاد ماکو، بستر مناسب برای حضور سرمایه گذاران فراهم شده ولی مشکلاتی نیز که در دیدار با تعدادی از فعالین اقتصادی مطرح شده، قابل حل است.

سلیمانی تصریح کرد: مناطق آزاد ایران از ردیف بودجه عمومی دولت استفاده نمی کنند و تمامی فعالیت های عمرانی جهت توسعه زیرساختهای این مناطق از طریق منابع داخلی درآمدی این سازمان ها هزینه می شود .

وی کاهش درآمدسازمان و رکود اقتصادی در منطقه را از دیگر مشکلات بر سرراه توسعه منطقه بر شمرد و افزود: برای توسعه زیرساختها بمنظور جذب سرمایه گذار و ایجاد اشتغال مولد باید منابع درآمدی این سازمان افزایش یابد تا بستر رشد و توسعه اقتصادی استان فراهم شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو بابیان اینکه در شرایط اقتصادی کمبود اعتبارات نمی‌توان کشور را با درآمدهای دولتی اداره کرد و باید بخش خصوصی میدان‌دار عرصه شود، ابراز داشت: برای حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذار باید شرایط مهیا باشد، بعضاً وجود برخی قوانین و ضوابط دست‌وپا گیر مانع اجرای طرح‌ها می‌شود که باید این موانع برطرف شود.

به گفته نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی،  مجلس برای فراهم سازی تسهیلات لازم در توسعه بیشتر مناطق آزاد قوانینی تصویب می کند تا موانع بر سر راه تحقق اهداف مورد نظر در زمان ایجاد این مناطق، رفع شود.

مسعود پزشکیان معتقد است: مجلس شورای اسلامی به منظور توسعه خدمات و فعالیت ها در مناطق آزاد، می تواند با تصویب قوانینی ، تسهیلات لازم در بخش های تولیدی، تجارت ، واردات و صادرات در اختیار فعالان قرار دهد و از ایجاد موانع در مسیر تحقق اهداف ایجاد مناطق آزاد جلوگیری کند.

سرمایه گذار بخش خصوصی نیز با اشاره به اینکه برای تغییر و تحول نظام اداری کشور باید سازمان اداری کوچک و چابک ایجاد شود که در شرایط کنونی امکان این امر فراهم نیست، ابراز داشت: دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با اصلاح ساختارهای خود بخش خصوصی را حمایت کنند ولی در وهله نخست نیازمند اصلاح سیستم اداری برای فعال شدن بخش خصوصی هستیم که این مهم باید در منطقه آزاد ماکو عملیاتی شود.

محمد چاووشی بابیان اینکه برای پیشرفت کشور باید حضور بخش خصوصی در بطن جامعه فعال‌تر شود، اضافه کرد: راه‌حل نجات کشور درگرو حمایت از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران است لذا باید با تکیه‌بر منابع داخلی و ایجاد تحول اداری و رفع موانع و مقررات دست‌وپا گیر و هم‌افزایی و همگرایی بیشتر زمینه پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر را در منطقه فراهم کنیم.

 

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین