پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

منطقه آزاد ماکو، پل تجاری میان ایران و ارمنستان

نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک بین کشور ارمنستان و منطقه آزاد ماکو در تهران با حضور آرتاشس تومانیان، سفیر ارمنستان و ابراهیم جلیلی، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو در جهت کمک به شناخت بیشتر ظرفیت‌های دو کشور برای توسعه روابط تجاری و بازرگانی برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، در این نشست معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو باتوجه به ظرفیت‌های این منطقه به عنوان بزرگترین و جوان‌ترین منطقه آزاد کشور بیان داشت: منطقه آزاد ماکو، سرزمین فرصت‌های طلایی به شمار می‌رود و به عنوان دومین منطقه آزاد جهان از منظر وسعت با ۵۰۰هزار هکتار وسعت ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بسیار زیادی را در خود جای داده است. ماکو ۱۳۰کیلومتر با کشور ترکیه و ۱۲۰کیلومتر با کشور جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد و در فاصله بسیار نزدیکی با کشور ارمنستان واقع شده است. منطقه آزاد ماکو دسترسی بسیار خوبی با کشورهای همسایه ازجمله ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، عراق و کشورهای‌CIS دارد و از موقعیت جغرافیایی و ژئواستراتژیک بالایی برخوردار است.

جلیلی درخصوص ماموریت‌های سازمان منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: توسعه و عمران منطقه و ایجاد زمینه رشد و توسعه اقتصادی با محوریت جذب سرمایه‌گذاری در زمینه لجستیک، کشاورزی، گردشگری، صنعتی و معدنی جزء محورها و ماموریت‌های اصلی سازمان منطقه آزاد ماکو است. با توجه به اهداف بلندمدت و پایدار و تعامل با کشورهای همسایه، منطقه آزاد ماکو چشم‌اندازی را برای خود جهت تعاملات و پیوند دوسویه هدفمند با کشورهای همجوار و اقتصاد جهانی، ترانزیت بازرگانی و ترانزیت غیرنفتی در کشور، منطقه و اوراسیا و در نهایت در جهان تعریف کرده است.

وی درباره مزیت‌های منطقه آزاد ماکو افزود: ایجاد شرکت‌های خارجی، حضور افراد خارجی بدون اخذ ویزا، معافیت مالیاتی ۲۰ساله برای شرکت‌های فعال در منطقه، خرید و اجاره زمین برای طرف‌های خارجی، تضمین سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی توسط دولت ایران، ورود تجهیزات و مواد اولیه تولید بدون پرداخت عوارض گمرکی به منطقه آزاد، صادرات کالای تولیدی از منطقه به سرزمین اصلی و کشورهای هدف، جزء مزیت‌های منطقه آزاد ماکو می‌باشد. این منطقه در کنار مزیت‌های قانونی، یکسری مزیت‌های نسبی و منحصربه‌فرد هم دارد، ازجمله می‌توان واقع شدن در کریدور شرق-‌غرب و همچنین کریدور شمال-‌جنوب، نزدیکی به بازار اروپا به عنوان چهارراه اروپایی، وجود فرودگاه بین‌المللی ماکو، پایانه صادراتی ۱۲هکتاری در منطقه، وجود شهرک‌های صنعتی در منطقه، نزدیکی به شهر تبریز به عنوان قطب اقتصادی و صنعتی شمال غرب کشور، زمین‌های حاصلخیز و منابع انرژی ارزان قیمت در منطقه را نام برد.

جلیلی درخصوص موقعیت استراتژیک منطقه آزاد ماکو برای بخش ترانزیت گفت: ساخت دهکده لجستیک با مساحت ۴۰۰هکتار در منطقه آزاد ماکو در حال انجام است و ایجاد این دهکده بستر بسیار مهمی را برای توسعه تجارت و ترانزیت در منطقه ایجاد خواهد کرد و با انتقال بخش عمده‌ای از پسکرانه مرز به نقاط مرزی می‌توانیم خدمات‌دهی مسافری و باری را با بهترین و مطلوب‌ترین کیفیت در منطقه به تجار و مسافرین ارائه دهیم.

وی درباره ظرفیت‌های گردشگری و کشاورزی در منطقه آزاد ماکو بیان داشت: باتوجه به ظرفیت‌های طبیعی و بکر فراوان در منطقه آزاد ماکو، این منطقه می‌تواند در حوزه گردشگری طبیعی و تاریخی نقش بسیار پررنگی را ایفا کند و همچنین بهره‌مندی از دشت‌های وسیع و حاصلخیز و وجود رود ارس می‌تواند پتانسیل‌های زیادی در حوزه کشاورزی، ایجاد گلخانه‌ها و مراکز کشت و صنعت را با جذب سرمایه‌گذاران در منطقه فراهم کند. حدود ۱۰۰هزار هکتار زمین قابل کشت در منطقه آزاد ماکو وجود دارد، در حوزه دامداری و دامپروری با عنایت به وجود علوفه فراوان در منطقه و همچنین وجود زیرساخت‌ها در حوزه فرآوری محصولات دامی با توجه به پتانسیل‌هایی که در این حوزه وجود دارد، می‌تواند ارزش افزوده بسیار بالایی را برای سرمایه‌گذاران در این بخش به همراه داشته باشد.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو درخصوص تکمیل زنجیره صنعت در این منطقه اظهار کرد: یکی از محورهای مهم منطقه آزاد ماکو، حوزه صنعت است که در تلاش هستیم تا زنجیره صنایع را در منطقه با توجه به پتانسیل کشورهای همسایه ایجاد کنیم، ازجمله تکمیل صنایع دامی، پوشاک، صنایع چرم، مبلمان، لوازم آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی و همچنین قطب صنعتی را در منطقه با درنظر گرفتن نیاز کشورهایی مثل ترکیه، گرجستان، ارمنستان، عراق و آذربایجان ایجاد خواهیم کرد.

وی افزود: حوزه معدن جزء ظرفیت‌های بسیار بزرگ در منطقه آزاد ماکو می‌باشد و این منطقه تنها منطقه آزاد در کشور است که دارای ظرفیت معدنی می‌باشد و باتوجه به این ظرفیت و وجود معادن غنی می‌تواند در حوزه سرمایه‌گذاری در بخش معدن کمک زیادی به توسعه اقتصادی کلان کشور داشته باشد.

جلیلی درمورد سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته در منطقه آزاد ماکو بیان داشت: سرمایه‌گذاری‌های کلانی در منطقه آزاد ماکو صورت گرفته است؛ ازجمله پتروشیمی با سرمایه‌گذاری یک و نیم میلیارد دلاری با مشارکت ۷۰درصدی خارجی، کارخانه سیمان مهر ماکو که کمتر از سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، کارخانه محصولات فروآلیاژ که صددرصد سرمایه‌گذاری خارجی است و در حال بهره‌برداری می‌باشد، نیروگاه سیکل ترکیبی که ۷۰درصد سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کرده‌ایم و فاز اول این نیروگاه با ظرفیت ۱۲۰مگاوات در مدار است، واحد تولید پوشاک برسان که بیش از ۲۰۰نفر اشتغال‌زایی در منطقه داشته است و جزء برندهای پوشاک در منطقه است که صادرات به کشورهای همسایه دارد، واحد فرآوری کربنات کلسیم که با سرمایه‌گذاری صددرصد خارجی می‌باشد، شرکت سرمایه‌گذاری زمین و بانک زمین در حدود دوهزار هکتار را در حال ایجاد جهت کشت و صنعت است، برند یک‌و‌یک در زمینی به مساحت ۷۰۰هکتار در حال کشت و صنعت می‌باشد، دو هتل پنج ستاره در منطقه در حال ساخت است، مجتمع چند منظوره آذرمال با حجم سرمایه‌گذاری بیش از هزار میلیارد ریال در حال احداث است.

وی درباره اتصال راه‌آهن ایران به ترکیه توضیح داد: یکی از فرصت‌های بسیار بزرگ ما در حوزه‌های زیربنایی، اتصال راه‌آهن ایران به ترکیه است که مطالعات این طرح انجام شده و یکی از مهم‌ترین فرصت‌های سرمایه گذاری در منطقه محسوب می‌شود که بخش خصوصی می‌تواند به این پروژه‌ و دیگر پروژه‌ها ازجمله احداث آزادراه تبریز، بازرگان و همچنین احداث انتقال برق ۳۰۰کیلو وات به سرزمین اصلی ورود پیدا کند.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو درمورد دیگر ظرفیت‌های بخش سرمایه‌گذاری در این منطقه گفت: در حوزه لجستیک می‌توانیم احداث انبارهای چندمنظوره، احداث کارگو فرودگاه ماکو، آماده‌سازی دهکده لجستیک و ترانزیت منطقه را به بخش خصوصی واگذار نماییم؛ در بخش صنعت، تولید پوشاک و کشتارگاه صنعتی، تولید مبلمان، بازیافت پسماند از توجیه اقتصادی بسیار بالایی در منطقه برخوردار است؛ توسعه کشت و صنعت و کشت گلخانه‌ای در زمینه کشاورزی در منطقه آزاد ماکو بسیار حائز اهمیت و سودده است؛ در حوزه گردشگری ایجاد شهربازی، ایجاد مجتمع تجاری و تفریحی و هتل‌های ۵ستاره و ۴ستاره و احداث دهکده سلامت باتوجه به ظرفیت‌های خوب پزشکی که در کشور وجود دارد می‌توانیم به کشورهای همسایه خدمات سلامت ارائه دهیم؛ همچنین در بخش معدن ظرفیت‌هایی ازجمله استخراج معدن، احداث سنگ‌بری‌های مدرن، شهرک صنایع معدنی، استخراج مس و موضوعاتی از این قبیل در حوزه‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ماکو وجود دارد.

جلیلی در پایان صحبت‌های خود از سفیر و سرمایه‌گذاران کشور ارمنستان جهت بازدید از ظرفیت‌های منطقه آزاد ماکو دعوت به عمل آورد و خواستار ترسیم سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشور ارمنستان با توجه به ایجاد زیرساخت‌های عظیم صورت گرفته در منطقه آزاد ماکو شد.

                          

آرتاشس تومانیان، سفیر کشور ارمنستان در ایران:

روابط فرهنگی و سیاسی ایران و ارمنستان از دیرباز تاکنون

در ادامه این نشست مشترک، آرتاشس تومانیان، سفیر کشور ارمنستان در ایران با تشکر از مدیرعامل و معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو به دلیل ترتیب دادن این جلسه، ابزار امیدواری کرد که در آینده شاهد همکاری‌های مشترک بین ارمنستان و منطقه آزاد ماکو باشیم و بیان داشت که برگزاری این دست نشست‌ها بین مسئولین و فعالین اقتصادی می‌تواند باعث ایجاد همکاری‌، مراودات و فعالیت‌های تجاری مشترک بین دو کشور گردد.

سفیر ارمنستان در ایران در ادامه اظهار داشت: دو کشور ایران و ارمنستان جزء کشورهای تاریخی در منطقه هستند و این دو کشور سوابق تاریخی و فرهنگی طولانی دارند. در طول ۲۶سالی که از استقلال کشور ارمنستان می‌گذرد، روابط بسیار خوبی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با ایران داشته است‌.

آرتاشس تومانیان افزود: با توجه به روابط بسیار خوب سیاسی که بین ایران و ارمنستان در طول این سال‌ها وجود داشته، اما نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور به خوبی استفاده کرده و روابط اقتصادی را هم به سطح روابط سیاسی برسانیم، چنانکه در این مدت روابط اقتصادی و مالی میان دو کشور بیش از ۳۰۰میلیون دلار نشده است و قسمت اعظم این چرخه اقتصادی مربوط به تبادل انرژی بین ایران و ارمنستان می‌باشد و عمده تراز تجاری بین دو کشور به نفع ایران بوده است.

سفیر ارمنستان در ایران اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که در سطح بین‌الملل به واسطه اعمال دوباره تحریم‌های امریکا برای ایران ایجاد شده، ارمنستان آمادگی خود را برای همکاری مشترک با فعالین اقتصادی ایرانی اعلام می‌کند و مایل به بالا بردن سطح همکاری فی مابین هستیم، ایران یکی از اهداف سیاست خارجی کشور ارمنستان است و ما با توجه به تغییر سیاست‌های اقتصادی در ارمنستان بسیار مایل به همکاری‌های مشترک با ایران هستیم.

وی با اشاره به وجود دو منطقه آزاد در نزدیکی ایروان و بهره‌مندی از معافیت‌های مشابه منطقه آزاد ماکو در ارمنستان، شرایط همکاری را بسیار مساعدت خواند و افزود: یکی از مناطق آزاد ارمنستان تخصصا طلا و جواهر است و یکی دیگری مختص به فعالیت‌های آی‌تی می‌باشد. کشور ارمنستان در حوزه آی‌تی در دنیا بسیار پیشرفته است و در حدود ۳۰درصد از تجهیزات پیشرفته مخابراتی روسیه از قبل در ارمنستان تولید می‌شد، کشور ارمنستان در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰میلیون دلار تولیدات آی‌تی دارد و برنامه افزایش تولیدات آی‌تی را در آینده داریم و بیشتر تکنولوژی آی‌تی ارمنستان به دنیا صادر می‌شود و بسیاری از شرکت‌های مطرح دنیا در زمینه آی‌تی در ارمنستان نمایندگی دارند. بخشی از اینترنت ایران هم از این کشور تامین می‌شود. ازجمله صنایعی که در ارمنستان پیشرو است عبارت است از: آی‌تی و آی‌سی‌تی، صنایع غذایی و کشاورزی، صنایع معدنی و صنایع ماشین‌سازی، همچنین ارمنستان در حوزه واردات دارای سرمایه‌گذاری است و واردات شرایط خاص خود را دارد و برای شرایط سرمایه‌گذاری های خاص مشوق‌های ویژه‌ای دارد. ارمنستان با ۶۰کشور از جمله ایران ویزا ندارد و در طول سال در حدود ۱۰۰هزار نفر از ایران به ارمنستان سفر می‌کنند و صنعت توریسم در در این کشور رو به پیشرفت است.

آرتاشس تومانیان تاکید کرد: ما باید همدیگر را بهتر بشناسیم تا بتوانیم از امکانات هر دو کشور به بهترین شکل استفاده کنیم و این وظیفه شما است که ظرفیت‌های خود را در ارمنستان ارائه دهید، بنابراین من از شما دعوت می‌کنم تا به کشور ما سفر کنید و ظرفیت‌های خود را در ارمنستان به تجار و فعالین اقتصادی معرفی نمایید و ما هم از شما حمایت می‌کنیم و از هر همکاری که باعث ایجاد تعاملات بیشتر شود استقبال می‌نماییم.

سفیر ارمنستان در ایران در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: ما جمعیتی ۳میلیونی در ارمنستان داریم و مسلما از جمعیت ۸۰میلیونی ایران بسیار کمتر هستیم، ولی ما بین ۸ تا ۱۰میلیون ارمنی هم خارج از کشور داریم که در کشورهای مهم جهان هستند؛ جامعه خوب و تاثیرگذاری در کشورهای مختلف دنیا داریم و روابط بسیار مثبتی با این تشکلات ارمنی در سطح دنیا داریم و می‌توانیم از این ظرفیت‌ها برای تعاملات اقتصادی در کشورهای مختلف استفاده کنیم. در مجموع بسیار مشتاق به تعریف و ایجاد منافع اقتصادی مشترک بین منطقه آزاد ماکو و کشور ارمنستان هستیم.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین