پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

مناسبات تجاری مناطق آزاد ماکو و مرسین ترکیه گسترش می یابد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در دیدار با استاندار مرسین و مدیرعامل منطقه آزاد مرسین در ترکیه، با معرفی منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد جهان در همسایگی کشورهای ترکیه، ارمنستان و آذربایجان  گفت: در راستای تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری ایران با ترکیه و موقعیت استراتژیک منطقه آزاد ماکو با داشتن گمرک بازرگان با صدسال سابقه تاریخی به عنوان دروازه ورودی به ترکیه و اروپا بهترین موقعیت برای همکاری های دوجانبه با ترکیه است.

غلامرضا سلیمانی با اشاره به اینکه همکاری تجاری، اقتصادی و گردشگری با ترکیه برای منطقه آزاد ماکو الزام است، تصریح کرد: ما از حضور و مشارکت سرمایه گذاران و شرکتهای ترکیه ای در روند پیشبرد پروژه های خود استقبال می کنیم.

*** در منطقه آزاد ماکو فرصت خوبی برای فعالیت تجار ترکیه ای فراهم شده است

وی افزود: مزیت های مشترک منطقه آزاد ماکو و ترکیه می تواند مکمل هم و در جهت توسعه هر دو کشور بکار گرفته شود و انرژی، نیروی کار ارزان و دشت های وسیع با منابع طبیعی فراوان  در منطقه فرصت خوبی است تا فعالان اقتصادی ترکیه ای از این منابع عظیم استفاده کنند.

سلیمانی با اشاره به وجود جمعیت 300 میلیونی در کشورهای همسایه منطقه آزاد ماکو افزود: کالاهایی که از ترکیه بصورت زمینی به عراق و ایران از ترکیه وارد می شود از مرز بازرگان ترانزیت می شوند و احداث دهکده لجستیک به وسعت 700 هکتار و با توجه به ترانزیت سالانه 4 میلیون تن بار از مرز بازرگان در دستور کار سازمان است.

 

*** حجم ترانزیت از مرز بازرگان تا 4 سال آینده به 10 میلیون تن افزایش می یابد

وی با اشاره به هدفگذاری سازمان منطقه آزاد ماکو برای 4 سال آینده تصریح کرد: با توسعه زیرساخت ها حجم ترانزیت مرز بازرگان به  10 میلیون تن افزایش می یابد.

سلیمانی با اشاره به اینکه می توانیم از ظرفیت های بندر مرسین برای ایجاد زیرساخت های لجستیک منطقه آزاد ماکو به عنوان بندر خشک استفاده کنیم اظهار داشت: ماکو به عنوان هاب توزیع بار برای ترانزیت کالاهای بندر مرسین به کشورهای حوزه قفقاز و آسیای میانه می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو تصریح کرد: ما می دانیم کشور ترکیه در حوزه لجستیک از جمله کشورهای پیشرفته و فعال است لذا با توجه به موقعیت استراتژیک منطقه آزاد ماکو زمینه همکاری در حوزه لجستیک فراهم است.

 

*** همکاری ترکیه با ایران برای مقابله با تحریم های آمریکا حیاتی است

سلیمانی با اشاره به تحریم های آمریکا علیه دوکشور دوست ایران و ترکیه، همکاری های دوجانبه را با اهمیت تر خواند و گفت: در صورت توافق دوجانبه می توان برای تامین مایحتاج و مواد اولیه صنایع تولیدی از بندر مرسین کمک گرفت.

وی به صادرات مواد پتروشیمی و فراوری های نفتی ایران از طریق منطقه آزاد مرسین اشاره کرد و تصریح کرد: ایران می تواند در بانکرینگ کشتی های مرسین همکاری داشته باشد.

سلیمانی خاطر نشان کرد: در زمینه کشت و صنعت و کشت گلخانه ای و گیاهان دارویی علاقمندیم از تجربیات و امکانات طرف ترک استفاده کنیم و با توجه به وجود 140 هزار هکتار اراضی کشاورزی با آب و دشت و شبکه آبیاری در منطقه آزاد ماکو، همکاری در این حوزه برای هردو طرف سودآور است.

*** استاندار مرسین: 

بستر همکاری مشترک بین منطقه آزاد ماکو و منطقه آزاد مرسین فراهم است.  

استاندار مرسین ترکیه در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به ظرفیت های کشاورزی و صنعتی مرسین به عنوان بزرگترین منطقه آزاد ترکیه گفت: منطقه آزاد مرسین دومین بندر تجاری و توریستی پس از استانبول است که رتبه نخست در تکنولوژی و فعالیت های صنعتی و صادراتی در ترکیه را دارد .

علی احسان سو با اشاره به اینکه این استان در بحث کشاورزی از مناطق پررونق ترکیه است افزود: مرسین با پلاژهای زیبا و آثار گرانبها مثل غار اصحاب کهف، دره و غار جهنم و بهشت، آبشارهای فراوان مثل تارسوس،کلیسای آنتیک جانبازلی، کانلی دیوانه نکروپول، مسجد موغدات ، کیز کاله سی یا همان قلعه دختر، قلعه سیلیفکه، کایا آداملاری، چاغری آنیتی، مناطق هتل های مرسین تموک ، آلاهان و قبر دانیال پیامبر از جمله شهرهای هدف گردشگری در ترکیه است.

وی افزود: مرسین یک مرکز مهم اقتصادی ترکیه است و بزرگترین بندر ترکیه در این شهر  واقع شده و یک تولید کننده عمده روغن پنبه دانه است. منطقه روستایی در اطراف مرسین برای مرکبات و تولید پنبه معروف است. موز، زیتون و میوه های مختلف نیز تولید می شود.

وی با ابراز علاقمندی به همکاری مشترک با منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: در زمینه های مختلف بستر همکاری مشترک بین منطقه آزاد ماکو و منطقه آزاد مرسین فراهم است.

 

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین