پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

بخش خصوصی ایران و ترکیه می‌توانند بازارهای جهانی را تسخیر کنند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو تصریح کرد: ایران و ترکیه یک بازار ۱۶۰میلیون نفری را تشکیل می‌دهند. اگر بتوانیم مزیت‌های ترکیه و ایران را با یکدیگر ترکیب کنیم، با کمک و خلاقیت بخش خصوصی می‌توانیم بازارهای جهانی را تسخیر کنیم. البته باید برای موانع بانکی و گمرکی به راه حل‌هایی برسیم تا هیچ نگرانی برای بخش خصوصی دو کشور وجود نداشته باشد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، سلیمانی در پاسخ به این سوال که در منطقه آزاد ماکو چه اقداماتی برای تقویت روابط اقتصادی ایران و ترکیه انجام شده است، گفت: منطقه آزاد ماکو دروازه ورود ایران به ترکیه و اروپا است. به اقتضای همسایگی و سیاست‌های دوستانه دو کشور سازمان منطقه آزاد تمرکز خود را بر تسهیل و ارتقای ارتباط میان ایران و ترکیه قرار داده و در ۶ماه گذشته چندین اقدام اساسی را برمبنای این سیاست مدیریت کرده است.

وی با اشاره به این که ایران و ترکیه با توجه به تاکید روسای جمهوری دو کشور مبنی بر توسعه و ارتقای روابط تجاری تا سطح ۳۰میلیارد دلار، راهبردهای استراتژیک خود را بر مبنای توسعه همه‌جانبه روابط قرار داده‌اند، افزود: اقدام مهم ما تدوین اهداف در توسعه صادرات، جذب سرمایه‌گذار، صادرات‌مجدد، ترانزیت و تامین مالی است و ما شریک نخست خود در تمام این حوزه‌ها را کشور ترکیه می‌دانیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو ادامه داد: به همین منظور از معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه خواسته‌ایم تا با انجام رایزنی‌های لازم با همتایان خود در ترکیه، این مسیر مثبت را هموار کند؛ ما نیز پیشنهادات خود را برای تشکیل کارگروه مشترک دو کشور ارائه کرده‌ایم. تصمیم داریم ظرفیت‌ها و ویژگی‌های منطقه آزاد ماکو را به دوستان و همکارانمان در کشور ترکیه معرفی کنیم تا بتوانیم با تدوین برنامه‌های مشترک به تقویت ترانزیت و بازرگانی بپردازیم.

سلیمانی در ادامه و در پاسخ به این سوال که منطقه آزاد ماکو چه ظرفیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری صنعت‌گران و بازرگانان ترکیه دارد، گفت: منطقه آزاد ماکو با توجه به دارا بودن امتیازاتی از قبیل انرژی ارزان و زیرساخت‌های آماده و قدرتمند، می‌تواند در بسته‌بندی، مدیریت و هدایت کالاهای ترانزیتی به تمام جهان نقش کلیدی ایفا کند. در سفری که به منطقه آزاد مرسین داشتم، ضمن دعوت از مدیران این منطقه به ایران، برنامه‌ها و ظرفیت‌های ماکو را برای همکاری به طور رسمی معرفی کردم و در صورت تایید این برنامه‌ها در وزارت تجارت ترکیه، به سرعت اقدامات لازم برای شروع همکاری انجام خواهد شد.

وی با اشاره به این که سفر به ترابزون و تقویت ارتباطات این حوزه با همکارانمان در ترابزون نیز در برنامه‌های کوتاه‌مدت ما قرار دارد، افزود: بخش دیگر برنامه‌های ما، تقویت ارتباطات بانکی و مالی با کشور ترکیه از طریق منطقه آزاد ماکو است. منطقه آزاد ماکو به واسطه مجهز بودن به فیبر نوری و زیرساخت‌های فنی لازم، می‌تواند به قطب دیجیتالی منطقه نیز تبدیل شود تا میزبان دیتاسنترهای مهم باشد. در این بخش نیز مایلیم همکاری‌های خود را با کشور ترکیه گسترش دهیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در پاسخ به این سوال که چالش‌های مهم این مسیر را چه می‌دانید و به نظر شما چه چیزهایی باید بهبود پیدا کند تا هدف حجم تجارت ۳۰میلیارد دلاری ایران با ترکیه محقق شود، گفت: مهم‌ترین چالش این است که بخش خصوصی کشور ترکیه شناخت عمیق و کاملی از ظرفیت‌های ایران و مخصوصا مناطق آزاد ندارد و در بعضی موارد تحت تاثیر فضای رسانه‌ای منفی علیه ایران قرار گرفته‌اند. باید بدانیم که می‌توانیم مشکلات را با هم رفع کنیم و اگر لازم باشد از ظرفیت‌های دو دولت و مجلس برای تسهیل ارتباطات تجاری استفاده کنیم.

سلیمانی برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ترکیه برای حضور در منطقه آزاد ماکو و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های آن توصیه کرد: قیمت انرژی، گاز، آب، زمین و کارگر در ایران و مخصوصا منطقه آزاد ماکو به مراتب از ترکیه کمتر است و این اختلاف ۵۰ تا ۶۰درصدی در هزینه‌ها می‌تواند مشوق بسیار خوبی باشد. فعالان اقتصادی ترکیه می‌توانند با راه‌اندازی واحدهای تولید نساجی و پوشاک در منطقه آزاد ماکو از ظرفیت‌های بازار فوق‌العاده پرتقاضای ایران بهره‌مند شوند.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین