پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

توافق اولیه جهت واردات گوشت؛ دام زنده و نهاده های دامی از ترابزون به ایران از مسیر منطقه آزاد ماکو

در دیدار مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با مدیرکل نظارت و کنترل دامپزشکی استان ترابزون که در محل اقامت دکتر سلیمانی و هیات همراه انجام شد توافقات اولیه جهت تامین و ترانزیت گوشت سفید؛ تخم مرغ؛ نهاده های دامی؛ خوراک دام و واردات اسب از بندر ترابزون به  ایران از طریق منطقه آزاد ماکو انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو؛ غلامرضا سلیمانی در این دیدار گفت:‌دراین منطقه اقدامات مطلوبی با توجه به شیب واردات دام در حوزه قرنطینه و در حوزه سردخانه ها در حال انجام است به طوری دو واحد بزرگ سردخانه ۲ مداره  در این منطقه در آستانه احداث قرار دارد.

وی افزود:‌همچنین برای تنظیم بازار داخلی تا فرارسیدن نوروز به ترانزیت دام زنده ترابزون به ماکو نیازمندیم که درصدد دریافت مجوزات دامپزشکی ایران و ترکیه هستیم.

سلیمانی با اشاره به اینکه واردات دام زنده می تواند عاملی مهم برای رونق اقتصادی بحساب آید اظهار داشت:‌ رویکرد دولت ایران  برای استفاده از ظرفیت های منطقه آزاد ماکو در واردات دام از طریق ترکیه بسیار مثبت و توسعه مند است  که این امر منافع اقتصادی برای ایران و ترکیه به همراه خواهد داشت.
این مقام مسئول با تاکید به نیاز کشور به مواد پروتئینی از جمله گوشت قرمز و اهمیت و ارزش تامین و ترانزیت دام زنده از قفقاز و کشورهای اروپایی از مسیر بندر ترابزون به منطقه افزود: بندر ترابزون نزدیک ترین بندر و مرز به مرز بازرگان ( ایران) است و قطعاً این صادرات باید از ترابزون انجام شود.

وی در ادامه تاکید کرد: ما از هر کجای دنیا می توانیم ترانزیت داشته باشیم و اما در بحث دام زنده قطعا رعایت قوانین ترکیه الزامی است ولی حمایت استاندارترابزون برای تسریع این موضوع برای ما حایز اهمیت است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از اخذ مجوز ترخیص گوشت و فراورده های دامی در منطقه آزاد ماکو خبر داد و گفت:‌مبادلات دامی و گوشتی با ترابزون با تمهیداتی که در نظر گرفته شده تسهیل می شود.
دکتر داهیم مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه هم اکنون هیأتی از وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی ایران در آنکارا  در حال مذاکره با همتایان ترک خود هستند افزود: هیات ایرانی به دنبال نهایی کردن مجوز رسمی واردات دام زنده و گوشت قرمز از اروپا هستند و در صورتی که این توافق نهایی شود ما باید هرچه سریعتر با مقامات و مسئولان دامپزشکی و بندر ترابزون در مورد ترانزیت دام به نتیجه برسیم.
همچنین معصومی رئیس گمرک بازرگان بر همکاری همه جانبه گمرک بازرگان با مسئولان ترکیه جهت سهولت و تسریع ورد دام زنده و گوشت تاکید کرد.

ٖسلیم ترزی بیگ مدیرکل کنترل و نظارت و ارزیابی دامپزشکی مرزی ترابزون نیز در این دیدار گفت: شرایط ترابزون به دلیل قرار داشتن در موقعیت خاص راهبردی و برخورداری از دسترسی به آب های آزاد شرایطی را فراهم کرده است که می تواند با توسعه روابط تجاری با ایران تامین کننده منافع هردوکشور باشد.

وی از اعلام آمادگی این کشور برای مبادلات گوشت و دام زنده با منطقه آزاد ماکو خبر داد و گفت: واردات و ترانزیت دام زنده و گوشت از ترابزون به ایران قطعا امکان پذیر است. و کشور هایی که وزارت بهداشت ترکیه تایید میکند مشکلی برای ترانزیت به ایران ندارد و ترکیه اصلا به مسائل سیاسی و تحریم های ناجوانمردانه آمریکا اهمیت نمی دهد.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین