پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

برگزاری دومین کارگاه آموزشی برنامه مدرسه کارآفرین برای معلم‌های منتخب

دومین کارگاه آموزشی در دو بخش با موضوعات “مربی یکدیگر باشیم” و “مسئله‌یابی” برگزار شد

رضا طبیب زاده مدیر مدرسه کارآفرین منطقه آزاد ماکو گفت:‌ اصلاح و ارتقای الگوی تدریس معلم‌ها مستلزم پیگیری، حمایت و پشتیبانی از معلم‌های خلاق و دغدغه‌مندی است که پرچم تحول در آموزش و پرورش منطقه را برافراشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه اولین بخش کارگاه دوم، به تعمیق و تثبیتِ بخشی از آموخته‌های کارگاه اول، با یکی از روش‌های نوین آموزشی به نام “مربی یکدیگر باشیم”  اختصاص یافت.

طبیب زاده گفت:‌ در راستای تحقق هدف برنامه مدرسه کارآفرین که تسهیل‌گری و پشتیبانی برای ایجاد تحولات ساختاریِ تدریجی و فراگیر توسط فعالین آموزشی – تربیتی برجسته منطقه می‌باشد، مهارت حل مسئله، یکی از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین مهارت‌ها برای ایجاد تغییر و تحول است. رویکرد برنامه‌ی مدرسه کارآفرین در سال نخست، تقویت مهارت حل مسئله در معلم‌های منتخب منطقه می‌باشد و به همین دلیل بخش دوم کارگاه که به موضوع مسئله‌یابی اختصاص یافت که اولین گام در راستای ارتقای مهارت حل مسئله است.

او با اشاره به اینکه تقویت مهارت حل مسئله در مجموعه کارگاه‌های نوآفرینی آموزشی – تربیتی دنبال خواهد شد اظهار داشت: در بخش اول کارگاه، سرفصل “مربی یکدیگر باشیم” بود که این روش یکی از روش‌های نوین آموزشی است که توسط صاحب‌نظران علم مدیریت و با محوریت هنری مینتزبرگ  که یکی از 10 صاحب‌نظر حوزه مدیریت در دنیا می‌باشد، توسعه یافته است.

وی ادامه داد:‌بر مبنای این روش، موضوعاتی که جنبه‌ی مهارتی دارند با تفکر و تعمق در تجربیات موفق و ناموفق گذشته و آموختن از تجربیات دیگران، مبتنی بر یک محتوای علمیِ مختصر و مفید ارتقا می‌یابند.

طبیب زاده گفت:‌حرفه‌ی معلمی آمیخته‌ای از هنر، دانش و مهارت می‌باشد. با هدف تثبیت دانش و ارتقای مهارت معلم‌ها در زمینه الگوی تدریس یادگیری تعاملی، سرفصل یادگیری تعاملی با روش “مربی یکدیگر باشیم” طراحی و در بخش اول کارگاه دوم مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس روش “مربی یکدیگر باشیم” معلم‌های منتخب بر اساس فاکتورهای مختلف به گروه‌های 4 الی 6 نفره تقسیم شدند. هر گروه یک تسهیلگر داشت که رعایت زمان‌بندی سرفصل و برگرداندن بحث به محور اصلی آن در صورت شکل‌گیری صحبت‌های غیرمرتبط دو وظیفه‌ی اصلی او بود.

وی با اشاره به اینکه در این سرفصل که زمان تقریبی آن یک ساعت بود، معلم‌های حاضر در کارگاه در قالب هشت گروه با بررسی محتوای علمی مختصر و مفید، بر اساس سوالات تامل‌برانگیز، به تعمق در تجربیات موفق و ناموفق خود در زمینه تدریس تعاملی و کار گروهی بین دانش‌آموزانشان پرداختند، تجربیات خود را با دیگر اعضای گروه‌شان به اشتراک گذاشتند و از یکدیگر آموختند.

وی گفت در بخش دوم کارگاه، مسئله‌یابی مورد بحث قرار گرفت که مهارت حل مسئله، یکی از مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین مهارت‌ها برای تحول‌آفرینی توسط معلم‌های منتخب است و رویکرد غالب برنامه‌ی مدرسه کارآفرین در سال نخست فعالیت در منطقه آزاد ماکو، تقویت این مهارت در معلم‌ها می‌باشد.

طبیب زاده با اشاره به اینکه تقویت مهارت حل مسئله در معلم‌های منتخب، در قالب سلسله کارگاه‌های نوآفرینی آموزشی – تربیتی دنبال خواهد شد ادامه داد:‌ مسئله‌یابی، نخستین گام می‌باشد که در بخش دوم کارگاه مورد توجه قرار گرفت و معلم‌ها 3 تا 5 چالش، مسئله و کمبود اصلی کلاس‌ها و مدرسه‌ها که مانع موفقیت دانش‌آموزان می‌شود را شناسایی و معرفی کردند.

وی گفت:‌قرار است در ادامه، 10-8 مسئله از میان مسائل شناسایی‌شده، انتخاب شوند و معلم‌ها در قالب 10-8 گروه، برای حل این مسائل تلاش کنند و فرآیند حل مسئله را با دیگر گروه‌ها به اشتراک بگذارند تا ضمن هم‌آموزی، دانش و مهارت حل مسئله در جمع این معلم‌ها ارتقا یابد و راه‌حل‌هایی نوآورانه برای مسائل آموزشی – تربیتی (در سطح کلاس و مدرسه) منطقه ارائه شود.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین