پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

گردشگری زمستانه منطقه آزاد ماکو زیرمدار صفر درجه

طبیعت کوهستانی و صخره ای پر از برف در بیشتر فصل سرما که برفی با عمق و ماندگاری بالا همراه با ظرفیت تبدیل شدن به پیست های اسکی دارد؛ از شاخصه های منطقه آزاد ماکو در مسیر گردشگری زمستانی است.

در حاشیه برگزاری نمایشگاه گردشگری منطقه آزاد قشم مجال گفت و گو با فعالین و مسولین گردشگری از تمام نقاط کشور حاصل شد.

محمدخانی فعال حوزه گردشگری در گفت و گو با پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو؛ کوهستان و برف و سرما را در کنار هم زمینه ساز ایجاد نوعی از گردشگری به نام گردشگری زمستانه دانست و افزود: طبیعتی که امروز با گشت و گذاری کوتاه مدت و برف بازی های بیشتر در قالب کودکانه به بهار و تابستان می رسد، در حالی که جای خالی رشته و ظرفیتی پرسود در صنعت گردشگری زمستانه ماکو را همچنان گوشزد می کند و امروز به دلیل عدم باور و غفلت از سودآوری این صنعت خاک میخورد.

وی افزود:‌کوه های صخره ای و  طبیعت منطقه آزاد ماکو قابلیت ایجاد پیست اسکی و دیگر ورزش های زمستانی را دارد و کوه های این منطقه در حالی نیمی از ماههای سال پوشیده از برف هستند که بیش از 60 درصد وسعت کشور در همین ماه ها محیطی بیابانی و نیمه بیابانی تشکیل می دهند.

این فعال حوزه ورزشی و گردشگری ادامه داد: در کنار گردشگری زمستانی، ورزش هایی نیز که با برف سروکار دارند خود جاذبه هایی از این فصل هستند که این منطقه به خوبی از مهمترین پیش نیاز آن یعنی برف و آب های یخ زده برخوردار است. تفریحاتی همچون ، اسکی آلپاین با پنج زیر شاخه، اسکیت روی یخ با هشت زیرشاخه، اسنو برد، بابسلد، باندی، پرش با اسکی و لژ سواری که کم هم طرفدار ندارد.

محرابی آتش نشان و عکاس نجوم اهل اراک نیز باتاکید بر اینکه سفر آینده خود را برای ماکو برنامه ریزی می کند گفت: با توجه به شناختی که از این منطقه پیدا کردیم؛ تمامی کوهستان های ماکو بیش از نیمی از سال پوشیده از برف سنگین است که برای سرمایه گذاری و تداوم ورزشهای زمستانی بسیار مناسب است که در هیچ منطقه ای از کشور این تعداد از ظرفیت وجود ندارد.

وی تصریح کرد: عکسها و توضیحاتی که ارائه شد توجه من و همسرم را برای سفر به ماکو و دیدن زیبایی های آن منطقه جلب کرده است و قطعا این اتفاق به زودی خواهد افتاد.

اصغر بشارتی از عکاسان بنام و بین المللی کشور که جوایز بسیاری در این حوزه کسب کرده است سفر مستندسازان و عکاسان به مناطق آزاد را فرصتی برای دیده شدن دانست و تصریح کرد: برای سفر به منطقه آزاد ماکو و عکاسی از زیبایی های آن لحظه شماری می کنم.

وی با اشاره به اینکه امروزه توسعه صنعت گردشگری زمستانی در مناطق کوهستانی علاوه بر افزایش تقاضا، در نتیجه ناکارآمدی کشاورزی و صنایع در بخش اشتغال و درآمدزایی، متقاضیان بسیاری دارد اظهارداشت: گردشگری ورزشی-تفریحی مدت هاست به دلیل علاقه مندان بسیار و بازتاب های فراوان اقتصادی در بالا بردن مشاغل محلی و افزایش رفاه اقتصادی در دستور کار بسیاری از کشورها برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری قرار گرفته است.

خانم قاضی زاده کارشناس ارشد گردشگری خوزستان نیز با اشاره به مشترکات فرهنگی بین اقوام ایرانی گفت: آنچیزی که من از تصاویر منطقه آزاد ماکو برداشت کردم این سرزمین بهشت گمشده ای است که با توجه به نزدیکی به اروپا یک هدف گردشگری بسیار مناسب باشد و یقینا برای سفر به این منطقه برنامه ریزی خواهم کرد.

باسم حمادی که سابقه بازی در فوتبال ایران را نیز دارد گفت: وصف منطقه آزاد ماکو را شنیده بودم و بیشتر توجهم به مقوله تجارت این منطقه بود اما با دیدن تصاویر آن قطعا می تواند بگویم یکی از هدف های گردشگری آینده ایران بخصوص در گردشگری زمستانه، منطقه آزاد ماکو خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه باید برنامه‌ریزی مناسب در بخش گردشگری زمستانی شود، افزود: بسیاری از مناطق مستعد از نظر گردشگری زمستانی تلاش می‌کنند امکانات و تجهیزات رفاهی خود را تکمیل کرده و تبلیغات زیادی برای شناساندن خود به گردشگران انجام ‌دهند.

شهریار مروی ازخراسان رضوی نیز با بیان اینکه سفر اروپاگردی گروه خودش را برای معرفی رقص های مناطق ایرانی از منطقه آزاد ماکو شروع کرده است و عکس آن در صفحه اول روزنامه های سراسری نیز منتشر شد گفت: ماکو رادیدم اما چون باید سفر می کردیم متاسفانه نتوانستیم آن طور که بخواهیم از آن بازدید کنیم اما برای حضور در منطقه آزاد ماکو و معرفی رقص های محلی مناطق ایران را در برنامه داریم .

شایان ذکر است؛ منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی الیه شمال غرب کشور واقع است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای 140 کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و 130 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.

عکس از : سید ذبیح اله امام زاده

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین