پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

با احداث شهرک صنعتی ماکو و ترکیه این منطقه به قطب پوشاک کشور تبدیل می شود

همزمان با انجام طرح‌های مطالعاتی احداث شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه، رایزنی با شرکت‌های مادرتخصصی کشور ترکیه برای حضور و فعالیت در این منطقه در جریان است.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو به نقل از روزنامه جهان اقتصاد، غلامرضا سلیمانی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در نشستی با اصحاب رسانه با بیان این مطلب افزود: ۷۰۰ هکتار از اراضی منطقه آزاد ماکو برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک با ترکیه در نظر گرفته شده که رایزنی با این کشور برای همکاری در حال انجام است.

وی ایجاد قطب پوشاک با حضور تولیدکنندگان و برندهای معتبر دو کشور را از اهداف مهم این طرح دانست، گفت: یکی دیگر از اقدامات منطقه آزاد ماکو رأیزنی برای توسعه مناسبات اقتصادی و گردشگری با جمهوری مستقل نخجوان است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه پنج سال از اجرای برنامه توسعه این منطقه آزاد تجاری می‌گذرد، گفت: در رویکرد جدید این منطقه، کاهش بروکراسی اداری و تحقق حکمرانی مناطق آزاد از اولویت ها خواهد بود.

وی تبدیل منطقه آزاد ماکو به یک نقطه کانونی را از دیگر اهداف برشمرد و گفت: امسال تغییر نگاه به این منطقه در صدر برنامه های توسعه ای قرار گرفته است.

سلیمانی با بیان اینکه اکنون حدود ۱۸ میلیارد دلارکالا از طریق مرزبازرگان ترانزیت می شود افزود: تلاش می شود زنجیره لجستیک در این منطقه شکل بگیرد تا فقط شاهد ترانزیت کالا نباشیم بلکه از سایر مزیت های زنجیره لجستیک نیز استفاده شود.

به گفته مدیر عامل منطقه آزاد ماکو، ترانزیت اکنون بیشترین مزیت را برای این منطقه به همراه داشته است که با تشکیل زنجیره لجستیک این مزیت بیشتر هم خواهد شد.

وی ادامه داد: مصوبه مرکز لجستیک منطقه آزاد ماکو از دولت دریافت شده است و تلاش می شود دهکده لجستیک به زودی در این منطقه راه اندازی شود، براساس برنامه‌ریزی انجام شده، قرار است در افق ایران ۱۴۰۴ حجم بار این منطقه به حدود ۱۰ میلیون تن در سال افزایش یابد.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، برندسازی را یکی از مهمترین برنامه های این منطقه برشمرد و گفت: با ایجاد انبارهای مدرن، مرکز لجستیک و هوشمند سازی این منطقه هدف برندشدن را محقق خواهیم ساخت.

سلیمانی با بیان اینکه طراحی و اجرای دهکده لجستیک در دو مرحله طراحی شده است، گفت: برای تکمیل نهایی این طرح پنج سال زمان دیده شده است که مرحله نخست آن توسط قرارگاه خاتم الانبیاء اجرایی خواهد شد.

وی نرخ بیکاری در منطقه آزاد ماکو را ۸٫۶ درصد اعلام کرد و افزود: پایین ترین نرخ بیکاری در سطح استان آذربایجان غربی متعلق به این منطقه است.

به گفته مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، قرار بود امسال ۲۲۰۰ شغل در این منطقه ایجاد شود که در مدت ۱۱ ماه ۲۳۰۰ شغل ایجاد شد.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو دارای ظرفیت های بسیار زیادی در زمینه گردشگری است، افزود: توسعه بومگردی، گردشگری و طبیعت گردی از اهداف این منطقه برای استفاده از ظرفیت های گردشگری آن است.

سلیمانی به راه اندازی گردشگری دیجیتال در این منطقه اشاره کرد و ادامه داد: ایجاد برنامه ماکوگرام برای نخستین بار در کشور در این منطقه عملیاتی شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: نوروز ۱۳۹۸ نخستین رویداد ملی گردشگری در این منطقه برگزار خواهد شد و منطقه پذیرای میمانان نوروزی می شود.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته با ترکیه قرار شد ۵۰ هزار رأس دام زنده‌ای که از اروپا خریداری شده‌است، از هفته آینده وارد این منطقه شده و پس از ذبح در کشتارگاه‌ها به سراسر کشور توزیع شود.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از رایزنی با مسئولان نخجوان برای تولید مشترک محصولات کشاورزی در این منطقه خبر داد و افزود: مذاکره با شرکت‌های تخصصی بزرگ کشور برای انجام این کار در حال انجام است.

وی یکی دیگر از اهداف و اولویت های جدید منطقه آزاد ماکو را توسعه کشاورزی برشمرد و خاطرنشان ساخت: ارس با نزدیک به ۱۰ میلیارد مترمکعب آب بهترین امکان برای توسعه کشاورزی را در اختیار ما قرار داده است.

سلیمانی به وجود ظرفیت های بی نظیر معدنی در منطقه آزاد ماکو اشاره کرد و ادامه داد: تلاش می شود به زودی بخشی از این منطقه تبدیل به پایانه صادراتی برای سنگ های ساختمانی شود.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از تدوین شدن برنامه برند بودن این منطقه خبر داد و اضافه کرد: برنامه جامع و یکپارچه برای توسعه هوشمندانه منطقه نیز تهیه شده است.

سلیمانی از پیگیری طرح ایجاد فرودگاه بین المللی ماکو خبر داد و گفت: نخستین مجوز پرواز برای آن به مقصد ترابوزان اخذ شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو به روند جذب سرمایه برای این منطقه اشاره کرد و یادآور شد: قرار بود امسال ۹ میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی و ۲۲ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب شود که با تلاش‌های صورت گرفته ۲۵۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و۳۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب شده است.

سلیمانی از تامین ۱۴۰ میلیارد تومان کالای مورد نیاز کشور از طریق این منطقه خبر داد و گفت: صادرات کالاهای داخلی به میزان ۱۳۰ میلیارد دلار نیز از این منظقه انجام شده است.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو ادامه داد: قرار بود ۱۰ میلیون دلار صادرات مجدد از این منطقه انجام شود که اکنون این میزان به ۲۸ میلیون دلار رسیده است.

وی از افزایش سرمایه سازمان منطقه آزاد ماکو خبرداد و گفت: سرمایه اولیه این سازمان ۱۰ میلیارد تومان بود که اکنون به یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

سلیمانی با اعلام انتشار اوراق مشارکت این سازمان در روزهای آینده افزود: این اوراق در بازار سرمایه عرضه خواهد شد.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: جهت گیری در واردات این منطقه، واردات کالاهای اساسی است و بر همین اساس نخستین محموله گوشت زنده به زودی وارد این منطقه خواهد شد.

سلیمانی از تلاش برای تسهیل امور گمرکی در این منطقه خبرداد و گفت: تلاش شده ۱۳ رویه گمرکی که پیشتر در نقطه صفر مرزی باید انجام می شد در سایر مراحل انجام شود و تنها مجوز عبور در این منطقه داده شود.

وی ایجاد تیر پارک گمرکی دیجیتال را از دیگر اقدام های انجام شده برای سهولت در امور تجاری در منطقه عنوان کرد.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از تلاش برای ایجاد بانک مشترک در این منطقه خبر داد و گفت: ایجاد این بانک با یکی از کشورهای منطقه و به صورت دیجیتال درحال پیگیری است تا شاهد بانکداری نوین در این منطقه باشیم.

 

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین