پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

ترافیک تریلی‌های ترانزیتی ایران و ترکیه از ماه آینده کاهش می یابد

همزمان با بهره برداری از امکانات پسکرانه گمرک بازرگان و اصلاح رویه های گمرکی در مرز بین ایران و ترکیه، ترافیک تریلی های ترانزیتی میان دو کشور از ماه آینده کاهش می یابد.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو به نقل از روزنامه اطلاعات،‌ دکتر غلامرضا سلیمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو دیروز در تشریح این رویداد مهم ترانزیتی به خبرنگاران گفت: با سرمایه گذاری مشترک میان فعالان بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد ماکو، اراضی پسکرانه همجوار با گمرک بازرگان آماده پذیرش تریلی های ترانزیتی دو کشور شده است و بسیاری از رویه‌های گمرکی و ترانزیتی از این پس در تأسیسات و امکانات ایجاد شده در این منطقه انجام خواهد شد که موجب کاهش بارترافیکی تریلی های پشت مرز می شود.

وی ادامه داد: در راستای عمل به وظایف مناطق آزاد در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، از دولت و وزارت راه و شهرسازی مصوبه ایجاد دهکده لجستیک ماکو را اخذ کرده ایم و هم اینک در حال طراحی بندرخشک در منطقه آزاد ماکو هستیم. به گفته سلیمانی، فاز یک این دهکده لجستیکی توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ساخته می‌شود و طراحی مابقی امکانات این دهکده آغاز شده است.

وی ادامه داد: هم اینک سالانه حدود ۱۸ میلیارد دلار کالا از مرز بازرگان ترانزیت می‌شود، اما به دلیل نبود زیرساخت‌ها در اطراف این منطقه، فعالیت های لجستیک صورت نمی‌گیرد و منطقه مستعد ماکو از مزایای ارزش افزوده توسعه خدمات لجستیکی در قطب ترانزیت ایران محروم است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو افزود: به همین دلیل ایجاد دهکده لجستیک در دو فاز و طی یک برنامه زمان‌بندی شده ۵ ساله در دستور کار قرار گرفته است و در این ارتباط در حوزه برندسازی، هوشمندسازی، بازاریابی، لجستیک و بسته‌بندی در این منطقه فعال خواهیم شد.

وی با اشاره به اختصاص ٧٠٠ هکتار زمین برای احداث شهرک صنعتی مشترک میان ایران و ترکیه گفت: شرایط کشور باید با تسهیل تولید و کاهش بروکراسی‌های اداری برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مساعد شود.

سلیمانی با اشاه به اینکه بنا داریم تا ۲ سال دیگر حجم بار عبوری و ترانزیتی از مرز بازرگان را به ۱۰ میلیون تن برسانیم، از اتصال منطقه آزاد ماکو به آزادراه ها و شبکه ریلی خبر داد و تصریح کرد: فاز سوم آزادراه تبریز- بازرگان تا منطقه آزاد ماکو بزودی به بهره‌برداری می رسد و در بخش ریلی هم مطالعات تکمیلی قرارداد ساخت راه‌آهن تبریز- چشمه ثریا با مشارکت وزارت راه امضا شده است که سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی گفت:همچنین مصوبه مرز هوایی فرودگاه بین المللی ماکو اخذ شده که بر اساس آن مرکز جابجایی بار و مسافر هوایی در این منطقه به همراه نخستین خط هوایی میان ماکو و ترابوزان ترکیه راه اندازی خواهد شد.

نامبرده گفت: برنامه ریزی خوب برای حمایت از سرمایه گذاران در منطقه ماکو باعث شده است که از ابتدای امسال اگرچه قرار بود ۲۲ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کنیم ولی تاکنون با وجود تشدید تحریم ها ۳۴ میلیون دلار سرمایه جذب کرده ایم.

وی با بیان این که امسال ۱۳۰ میلیون دلار صادرات به داخل کشور از منطقه آزاد ماکو انجام شده است، گفت: قرار بود بر اساس هدفگذاری انجام شده امسال ۲۲۰۰ شغل ایجاد شود که در ۱۱ ماهه گذشته ۲۳۰۰ شغل ایجاد شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد: اکنون صدور تمام مجوزهای سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو یک روزه شده است و همچنین سرمایه گذاران می توانند بدون مراجعه، هرگونه مجوز لازم را به صورت الکترونیکی حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت دریافت کنند.

وی ادامه داد: به موازات توسعه خدمات لجستیکی و ترانزیتی در منطقه آزاد ماکو، بنا داریم با ایجاد زنجیره تولید و تجهیز حدود ۹۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی این منطقه را به کانون تولید و صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای اطراف (ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و منطقه خودمختار نخجوان) تبدیل کنیم.

سلیمانی گفت: در این زنجیره تولید با توسعه کشت و صنعت های بزرگ چند منظوره و با اصلاح نژاد دام سبک، صنایع متعدد دامپروری، کشتارگاه های صنعتی، صنایع فرآوری، بسته بندی و مراکز توزیع گوشت در ماکو ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات اخیرتنظیم بازار گوشت قرمز گفت: از شش ماه پیش با توجه به اینکه کشتارگاه‌های اطراف، کمتر از ظرفیت خود کار می‌کنند، برای واردات گوشت ارزان و استاندارد با سازمان دامپزشکی مذاکره کردیم و تصمیم گرفتیم دام زنده وارد کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: ترکیه در ابتدا اجازه صادرات دام زنده از اروپا به ایران را صادر نمی‌کرد، اما در نهایت طی تفاهم‌نامه‌ای واردات ۵۰ هزار رأس دام زنده ثبت سفارش شد که در بنادر ترکیه بارگیری می‌شود.

وی گفت: این محموله شامل ۵۰ هزار رأس گوسفند می شود که اولین بخش از این محموله تا پایان سال وارد منطقه آزاد ماکو خواهد شد.

شایان ذکر است: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، تعداد دام سبک کشور در ماه گذشته(بهمن) با ۲۰ درصد رشد نسبت به ماه قبل به ۷ر۶۲ میلیون رأس رسید.

بر اساس این آمار، تعداد گوسفند و بره موجود در دامداری‌های کشــور در بهمن امسال ٤٦ میلیون رأس و تعداد بز و بزغاله ۷ر۱۶ میلیون رأس بوده که نسبت به مهر امسال به‌ترتیب ۹ر۲۱ و ۴ر۱۵ درصد افزایش یافته است.در بهمن امسال ١٣٩٧هم تعداد بره و بزغاله زاییده‌ شده به‌ترتیب ۴ر۵ و ۶ر۱میلیون رأس بوده که نسبت به تعداد بره و بزغاله زاییده‌شده در مهر ۱ر۱۰۷ و ۸ر۵۴ درصد افزایش یافته

است.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین