پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

فرآیند ثبت شرکت در منطقه آزاد ماکو در عرض سه ساعت انجام می شود

منطقه آزاد ماكو در شمال غربی ترین نقطه جغرافیایی ایران و در همسایگی كشورهای تركیه و ارمنستان واقع است و یكی از هفت منطقه آزاد ایران به شمار می رود.
ایجاد منطقه آزاد ماكو كه از آن به عنوان جوان ترین منطقه آزاد كشور نام برده می شود با پنج هزار كیلومتر مربع مساحت در 24 مرداد سال 1389 به تصویب هیات دولت رسید. سازمان منطقه آزاد ماكو فعالیت خود را به طور رسمی از 5 دی ماه همان سال برای جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی با هدف توسعه زیرساخت های صنعتی و تجاری و رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده مزبور آغاز كرد.
این منطقه به لحاظ حدود جغرافیایی شامل شهرستان های ماكو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان است و به تنهایی بیش از 75 درصد كل مساحت مناطق آزاد كشور را به خود اختصاص داده است. این منطقه 220 هزار نفر جمعیت دارد.
یکی از موضوعاتی که در این منطقه تجار و فعالین اقتصادی با آن مواجه هستند فرآیند و مدت زمان ثبت شرکت در سازمان منطقه آزاد ماکو است که در این خصوص گفت و گویی با محمدعلی فلاح مسئول ثبت شرکت های سازمان منطقه آزاد ماکو داشتیم که به سمع و نظر مخاطبین محترم می رسد.

سئوال:  با سلام و خسته نباشد، آقای فلاح ميزان رشد و آمار مربوط به ثبت شركت در منطقه آزاد ماكو چگونه بوده است. 

پاسخ: با سلام خدمت شما و خوانندگان محترم این رسانه، . هر چند که طی چند سال اخیر از نظر آماری شاهد کاهش کمی تعداد شرکت های ثبت شده هستیم اما با توجه به افزایش روزافزون تعداد تغییرات و تصمیمات می توان نتیجه گرفت که از پویایی و فعالیت قابل توجهی برخوردار هستند .

از ابتدای شروع به کار اداره ثبت شرکت های سازمان منطقه آزاد ماکو در تاریخ 19/شهریور91 تاکنون 3983 شرکت و 68 موسسه و 408 شخص حقیقی و 1340 فقره تصمیمات و 12218 فقره پلمب دفتر به ثبت رسیده است که در مجموع 82 ماه فعالیت بطور میانگین در هر ماه 220 فقره (روزانه 10 فقره) مورد اقدام قرار گرفته است .

سئوال: در خصوص آخرین فرایند ها و مدت زمان ثبت شركت و مراحل آن توضيح اجمالي بفرماييد.

پاسخ :  اولین اقدام متقاضی ثبت، ارائه اسامی پیشنهادی برای شرکت یا موسسه است . اسامی پیشنهادی از طریق سامانه به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری تهران ارسال و نهایتاً نام تائید شده به اطلاع متقاضی رسانده می شود . متقاضی می بایست (در قالب شرکت در شرف تاسیس) با تکمیل فرم مخصوص استعلام موضوع از معاونت اقتصادی، موضوع تائید شده را در دفترچه اساسنامه منعکس کند. با دریافت مدارک، بلافاصله اقدامات کارشناسی آغاز شده و مستندات بررسی و با دریافت حق الثبت و دریافت شناسه ملی و صدور آگهی تاسیس و اخذ امضاء و ارسال به روزنامه رسمی به پایان می رسد و در اغلب موارد مجموعه فرایندهای ثبت شرکت ظرف سه ساعت تکمیل و نهایی شده و شاخص های جهانی کسب و کار رعایت می شود .

سئوال: در خصوص تسهيل در ثبت شركت و ثبت الكترونيكي چه اقدامي صورت گرفته است؟

پاسخ:  سامانه ثبت شرکت های مناطق آزاد کشور با هماهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی آماده راه اندازی است و آخرین اصلاحات در سامانه اعمال شده و در خصوص نحوه اقدامات بعدی اعم از مراکز خدمات دهی و تعرفه خدمات ثبتی و تغییر فرایندها با انتشار اطلاعیه، به اطلاع تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد رسید .

راه اندازی سامانه ابتدائاً در مرحله ثبت تاسیس شرکت های سهامی خاص و با مسئولیت محدود خواهد بود و سپس دیگر خدمات ثبتی اعم از ثبت تمامی اشخاص حقوقی و ثبت تغییرات و اظهارنامه شخص حقیقی و پلمب دفاتر نیز اجرایی خواهد شد .

با راه اندازی سامانه، فرایندها تغییر خواهد کرد به نحوی که تمامی درخواست ها اعم از ثبت تاسیس و ثبت تغییرات از طریق سامانه دریافت می شود و کارشناس ثبتی با نظارت بر روند تکمیل پرونده، بلافاصله و بصورت آنلاین نواقص و ایرادات را به متقاضی منعکس و در پایان متقاضی نسخه نهایی را دریافت و (پس از امضاء موسسین و هیئت مدیره و بازرسان) به اداره ثبت شرکت ها تحویل می دهد. امکان دریافت هزینه حق الثبت از طریق درگاه مالی نیز میسر گردیده و نهایتاً پس از دریافت اصل مدارک و احراز هویت فرد معرفی شده ، متن آگهی به روزنامه رسمی ارسال و نسخه ای هم (ممهور به مهر و امضاء اداره ثبت شرکتها) به متقاضی تحویل می شود .

 

سئوال: اگر مطلبي در راستاي اطلاع رساني به شهروندان عزيز داريد مطرح نماييد:

پاسخ:  از آنجا که مفاد دفترچه اساسنامه اعم از اظهارنامه و صورتجلسات بطور مستقیم با میزان آورده و سرمایه و درصد مشارکت اشخاص ارتباط مستقیم دارد و ایجاب می نماید که ؛ 1) فردی که از سوی مجمع عمومی شرکت برای انجام تشریفات اداری و ثبتی معرفی می شود، باید مدیرعامل یا از دیگر اعضاء هیئت مدیره یا وکیل رسمی شرکت بوده و باید مدارک هویتی خود را همراه داشته باشد 2) مفاد صورتجلسه ها و اساسنامه بدون هرنوع لاک گرفتگی و قلم خوردگی باشد و امضاء و مندرجات باید مطابقت لازم را داشته باشد 3) با همکاری خوب دوستان روابط عمومی تمامی اطلاعات ثبتی مورد نیاز در سایت رسمی سازمان (پرتال اقتصادی – اداره ثبت شرکت ها) گنجانده شده و بطور مرتب بروزرسانی می شود لذا با مطالعه فرایندها و راهنماها و دانلود دفترچه های اساسنامه و صورتجلسات ، تائید می کنید که گام های خوبی در رفع نیازهای ثبتی برداشته شده است .

نکته دیگری که لازم است به عرض برسانم این است که ؛ هر شرکت یا موسسه ای قبل از شروع سال مالی جدید (سال مالی مطابق با سال شمسی/ قمری/ میلادی یا هر روز دیگری از سال) می بایست نسبت به پلمب دفاتر تجاری (دفاترکل و روزنامه) اقدام کنند لذا از همه اشخاص حقوقی و حقیقی فعال درخواست می کنم که این موضوع را جدی گرفته تا گریبان گیر جرائم مالیاتی نشوند .

4) در اینجا لازم می دانم از وکلاء و مشاوران حقوقی درخواست کنم تا با ورود به حیطه امور غیرترافعی ثبتی در کمک به سرمایه گذاران محترم و تسریع در روند فرایندهای جاری کوشا بوده و در فراخوان تشکیل کارگزاری (که متعاقباً تاریخ آن اعلان خواهد شد) حضور جدی داشته باشند .

5) بعضاً می بینیم برخی از سرمایه گذاران برای تکمیل کادر مورد نیاز خود مثلاً در پروسه دریافت گرید و رتبه شرکت پیمانکاری مجبور می شوند عنان اختیارات شرکت را به دست فرد دیگری بسپارند در این گونه موارد پیشنهاد من اینست که ضمن همفکری با یک فرد وکیل و مشاوره حقوقی و با تنظیم قرارداد شفاف، محدوده اختیارات و مسئولیت ها و میزان سهام و نحوه اتمام قرارداد و تسویه حساب و … مشخص شود .

6) از معتمدین بزرگوار منطقه خواهش می کنم تا به منظور پیشبرد اهداف زیربنایی منطقه و رفع فقر و بیکاری، با همفکری اقتصاددانان و دست اندرکاران امر، فعالیت های موثر اقتصادی عظیم را شناسایی نموده و با تجمیع سرمایه های کوچک، آن را به چندین کارگاه پر رونق اقتصادی کلان منطقه مبدل سازند که یکی از راهکارهای آن جذب سرمایه از طریق انتشار اوراق سهام و تاسیس شرکت سهامی عام است هر چند که تاکنون (متاسفانه) برای چنین هدف بزرگی هیچ کس پیشقدم نشده است .

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین