پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

ارتقای ۳۲ رتبه‌ای ایران در عملکرد بخش لجستیک دنیا

معاون برنامه‌ریزی دبیرخانه شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: رتبه ایران در نظام لجستیک بین‌الملل طی چهار سال گذشته میلادی ۳۲ رتبه ارتقا یافته که نشان‌دهنده توسعه روزافزون این بخش در کشور است.

محمدرضا عبدالرحیمی در نخستین میز ملی لجستیک ایران که در منطقه آزاد ماکو افزود: البته هنوز رتبه ایران جایگاه خوبی ندارد و در رده شصت و چهارم جهان است؛ برای رسیدن به رتبه بهتر نسبت به دیگر کشورها باید فرآیندهای مربوط به این بخش را تسهیل کنیم.
وی اضافه کرد: رتبه ایران در منطقه نیز هنوز به جایگاه مطلوبی نرسیده و رتبه‌های خوب جهانی را در بین کشورهای منطقه مشاهده می‌کنیم که حتی برخی از آنها یک رقمی است.
وی تاکید کرد: مناطق آزاد در این راستا جایگاه خوبی دارد و با توجه به میسر بودن ظرفیت‌های این مناطق و جذابیت‌های جلب سرمایه در آنها می‌توان افق خوبی را برای این مناطق متصور بود.
معاون برنامه‌ریزی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد همچنین با اشاره به اهمیت لجستیک در تولید ناخالص ملی دنیا و قیمت تمام شده کالاها، اظهار کرد: در حال حاضر این بخش سهم ۱۲ درصدی در تولید ناخالص ملی ۸۰ هزار میلیارد دلاری جهان دارد که حدود ۱۰ هزار میلیارد دلار را شامل می‌شود.
عبدالرحیمی گفت: این بخش همچنین ۲۵ درصد قیمت تمام شده کالا را به خود اختصاص داده که نشان‌دهنده اهمیت بیشتر این بخش است.
وی افزود: ایران با توجه به مزیت‌های جغرافیایی، اقتصادی و انسانی می‌تواند سهم بیشتری از لجستیک در دنیا داشته باشد که در این راستا هم‌افزایی و هماهنگی بین مناطق مختلف لجستیکی از جمله مناطق آزاد ضروری است.
وی بیان کرد: سال گذشته به اهتمام وزارت راه و شهرسازی ۴۰ قطب لجستیک در کشور شناسایی شد که ۱۰ مرکز آن لجستیک مرزی بوده است.
وی گفت: با پیشرفت بیشتر در این عرصه می‌توان شاهد بهبود وضع لجستیک در کشور بود.
نخستین میز ملی لجستیک ایران با حضور فعالان این بخش در کشور به مدت ۲ روز در منطقه آزاد ماکو برگزار می‌شود.
منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان‌های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی‌الیه شمال غرب کشور واقع است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، حدود ۲۰۰ هزار نفر است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای ۱۴۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و ۱۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.‌

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین