پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

گردشگري راهبرد تقويت قدرت نرم و ارتقاي تصوير ملي ايران

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه گردشگری راهبرد تقویت قدرت نرم و ارتقای تصویر ملی است گفت: صنعت گردشگری بعد از نفت و خودروسازی بزرگترین صنعت جهان است.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو،‌ محمدرضا عبدالرحیمی دردیدار با فعالین صنعت گردشگری منطقه آزاد ماکو كه به منظور تجليل از زحمات ايشان به مناسبت روز جهاني گردشگري صورت گرفت با اشاره به اینکه با توسعه مبتني بر برنامه گردشگری می توان زمينه هاي فراوان اشتغال و توليد و توزيع عادلانه ثروت را فراهم کرد افزود: صنعت گردشگری به عنوان يكي از جذابترين ، متنوع ترین و بزرگترین صنایع در جهان، مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا است كه كشور همسايه ما تركيه با بيش از ٤٦ ميليون گردشگر در سال يكي از اين كشورهاست.
وی ادامه داد:  در ٢٧ سپتامبر سال ۱۹۷۰ میلادی دولت ها براي انسجام بخشي و نهادينه كردن توجه به صنعت گردشگري در دنيا سازمان جهانی گردشگری را تشکیل دادند و ده سال بعد در سال ۱۹۸۰ با توجه به اهمیت و نقش صنعت گردشگری در ابعاد مختلف فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي ، سازمان ملل تصمیم گرفت اين روز را، روز جهانی گردشگری نامگذاری کند که از آن زمان هر سال این روز همراه با یک شعار در راستای توسعه و توجه به اهميت رونق گردشگری در سطح دنيا گرامي داشته می شود.

عبدالرحیمی با اذعان بر اینکه گردشگری از نظر اقتصادی صنعت بسیار  بزرگی است اظهار داشت:  ۵ هزار و ۳۴۰ میلیارد دلار ارزش اقتصادی این صنعت در جهان است که معادل ۶.۱ درصد از تولید ناخالص جهانی را شامل می شود و هم اکنون  ۳۲۸ میلیون نفر در این صنعت اشتغال دارند که از هر ۱۰ نفر شاغل یک نفر در حوزه گردشگری فعال است.

وی سفر  و گردشگري را زمینه ساز شناخت ملتها از يكديگر و گفتگوي فرهنگها و تمدنها در سطح بين المللي و اقوام و خرده فرهنگ ها و انسجام و اتحاد اجتماعي در سطح ملي دانست و افزود: سفر باعث نزدیکی اقوام، ملل و مذاهب می شود و دیدارهای رو در رو موجب درک و تفاهم بیشتر و ‌زندگی مسالمت آمیز جامعه بشري را در پی دارد.

این مسئول بهره گیری از تجربیات کشورهای موفق در زمینه صنعت گردشگری را ضروری دانست و اذعان داشت:‌ کشور ما علیرغم اینکه جزو ۱۰ کشور برخوردار از منابع و جاذبه های گردشگری است ولی متاسفانه سهم درخور و متناسب اين منابع را ندارد که یکی از دلایل آن تصویر سازی غلط از چهره ایران عزيز ما توسط رسانه هاي در خدمت سياست هاي استعماري و سلطه جويي برخي قدرتها در جهان است که برای اصلاح آن تلاش مضاعف و مستمر در سطح ملی نیاز است.

وی با اشاره به اینکه امروز تعداد گردشگران بين المللي در يك كشور از شاخصهاي مهم قدرت نرم آن كشور محسوب مي شودو حضور گردشگران و دريافت خدمات مطلوب و رضايتمندي ايشان از سفر خود قطعا تصویر ملی ایران را مي تواند در سطح دنيا ارتقا بخشد افزود: اين درحاليست كه گردشگری برای کشورهای دارای جاذبه‌ها و محصولات فرهنگي، تاريخي و طبيعي نظیر ایران در صورت برنامه ريزي و البته عزم و اراده نظام توسعه ملي می‌‌تواند به مهم‌ترین منبع کسب درآمد ارزی و اشتغالزايي كم هزينه تبدیل شود.

عبدالرحیمی زیرساخت،‌ تسهیلات و جاذبه را  سه عنصر اساسی صنعت گردشگری در سطح ملی و بین المللی توصیف کرد و افزود: در برنامه ريزي براي توسعه گردشگری در سطح منطقه آزاد ماكو ارتقا و بهبود هر سه عنصر جاذبه ها، زيرساختها و تسهيلات سفر و گردشگري در جاي جاي منطقه و توانمند سازي فعالان اين بخش به همراه معرفي جاذبه هاي طبيعي و فرهنگي تاريخي و ظرفيتهاي منطقه در دستور كار سازمان منطقه آزاد ماكو قرار دارد .

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین